تکمیل فرودگاه گناباد زیربنای توسعه جنوب خراسان رضوی

حمل و نقل یکی از بخشهای مهم و زیربنایی در اقتصاد ملی و منطقه‌ای است و ارتباط نزدیک با سایر بخشها دارد و از زیرساختهای مهم توسعه و رونق اقتصادی محسوب می‌شود که ساخت فرودگاه از جمله زیربخشهای مهم در این زمینه است.

تکمیل فرودگاه گناباد زیربنای توسعه جنوب خراسان رضوی
1399/12/16 09:19:41

فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت، سریع و ارزان علاوه بر توسعه اقتصادی در توسعه گردشگری هم نقش موثر دارد و گردشگران در برنامه ریزی های خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار می دهند و انتخاب راه مناسب برای دسترسی به مقاصد گردشگری در این زمینه بسیار موثر است.

گسترش صنعت گردشگری منوط به توسعه امکانات حمل و نقل است که حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف سهم بسیار از جابه‌جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است و با عنایت به اهمیت فوق العاده این صنعت، لزوم سرمایه گذاری برای توسعه و نگهداری زیربناها، ناوگان و تجهیزات موجود از طریق ارتقای فنی و دانش مدیریت سامانه‌های حمل و نقل ضرورت انکار ناپذیر است.

در این میان شهرستان گناباد با توجه به موقعیت خود در جنوب استان خراسان رضوی و قرار گرفتن در نقطه ورودی استانهای جنوبی و مرکزی به استان خراسان رضوی از ظرفیتهای خاص اقتصادی، فرهنگی و گردشگری برخوردار است.

ظرفیتهای بسیار در بخشهای اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی از ظرفیتهای مهم سرمایه گذاری در گناباد محسوب می شوند.
از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود و بر این اساس تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد نقطه قوت در آسانی سفر و جذب سرمایه گذاران در این منطقه به شمار می رود.

لزوم احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بود که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شد و  پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه این شهر، محل جدید برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شد.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید.
مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیر ماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور ماه این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در سه سال گذشته و با تلاش دولت تدبیر و امید افزایش یافت و این مساله موجب شد طرحی که ۲۵ سال با پیشرفت بسیار اندک پیش می رفت، سرعت یابد.

هم اکنون طرح احداث فرودگاه گناباد با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۸۰ درصدی در حال اجرا است و از مجموع هزار میلیارد ریال اعتبار که طی حدود ۳۰ سال گذشته برای ساخت آن هزینه شده، ۳۰۰ میلیارد ریال طی سه سال اخیر اختصاص یافته و با پیشرفت خوبی در حال اجرا است.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر شهروندان گنابادی، شهروندان سایر شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه استفاده می کنند و پیش‌بینی می‌شود سالانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره مند شوند.

فرودگاه گناباد به وسعت دو هزار و ۵۰۰ هکتار و دارای دو هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و  سبزوار در منطقه جنوب این استان فعالیت خواهد داشت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به توان فرهنگی و گردشگری این شهرستان، راه اندازی خطوط ریلی و هوایی از ملزومات این منطقه به شمار می رود و آن را در ابعاد مختلف متحول می کند و ایجاد زیرساختها از ضرورتهای توسعه گردشگری و معرفی جاذبه های تاریخی آن در سطوح ملی و بین المللی است.

علیرضا شناسایی افزود: با ثبت قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست سازمان یونسکو سرعت بخشی در اجرای طرحهای زیربنایی نظیر تکمیل فرودگاه در کنار خط ریلی در این شهرستان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه راه اندازی فرودگاه گناباد در افزایش بیش از ۵۰ درصدی سفر گردشگران برای بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی این شهرستان موثر است، ادامه داد: به رغم جاذبه های بسیار گردشگری در این منطقه، تعداد زیادی از گردشگران به دلیل مسافت زیاد گناباد تا پایتخت و سایر نقاط کشور و مشهد به این شهر سفر نمی‌کنند که با راه اندازی فرودگاه حجم سفر مسافران و گردشگران به این شهر افزایش می یابد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: این امر همچنین در رونق گردشگری سلامت و سفر پزشکان و بیماران برای درمان از سایر نقاط کشور به شهرستان گناباد نقش موثر دارد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به ظرفیتهای مهم اقتصادی این شهرستان و معادن و واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی آن، راه اندازی فرودگاه موجب نقش آفرینی بیشتر این پتانسیلها و به فعلیت رساندن ظرفیتهای بالقوه منطقه می‌شود.

هادی ایزدی افزود: با عنایت به مسافت گناباد تا مرکز استان خراسان رضوی و تهران، با راه اندازی فرودگاه بستر حضور مسوولان، کارآفرینان، سرمایه گذاران و هیاتهای اقتصادی در منطقه برای شناسایی قابلیتهای سرمایه گذاری و توسعه ای بهتر فراهم می شود و این خود در معرفی این قابلیتها در سطوح ملی و بین المللی تاثیر بسیار دارد.

وی ادامه داد: همچنین راه اندازی فرودگاه گناباد موجب سرعت بخشی به سفر کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی، تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی که دچار توقف و تعطیلی شده اند، می‌گردد.

نماینده مردم شهرستانهای گناباد و بجستان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم تکمیل و راه اندازی فرودگاه گناباد را از زیرساختهای مهم توسعه و موجب رونق اقتصادی منطقه دانست و گفت: با عنایت به قابلیتهای فرهنگی و گردشگری و وجود مراکز متعدد دانشگاهی، مزیتهای درمانی در بیمارستان علامه بهلول گنابادی و دانشگاه علوم پزشکی گناباد، راه اندازی این طرح  فرصت بی‌بدیل اقتصادی در جنوب استان خراسان رضوی محسوب می شود.

محمد صفایی دلویی افزود: راه‌اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر این‌که فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران ایجاد می کند، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این خود بستر ساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه است.

وی ادامه داد: اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی و شرکت فرودگاههای کشور به صورت مستمر بر روند اجرای این طرح نظارت دارند.

رییس فرودگاه شهدای گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: سطوح پروازی این فرودگاه به‌طور کامل احداث شده و پروژه احداث پایانه آن نیز با پشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی در حال اجراست که در آینده نزدیک به اتمام می رسد.

مهدی توکلی افزود: ۷۲ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای محوطه‌سازی و احداث مسیر دسترسی فرودگاه گناباد طی امسال تامین و اختصاص یافته و مناقصه انتخاب پیمانکار نیز انجام شده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی ادامه داد: مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای حصارکشی پیرامون فرودگاه در نظر گرفته شده که پس از انجام مطالعات و طی مراحل قانونی لازم برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام خواهد شد.

رییس فرودگاه شهدای گناباد با بیان اینکه این فرودگاه قابلیت پذیرش هواپیماهای بدنه متوسط با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر مسافر را دارد گفت: عملیات اجرایی طراحی مسیر و شبکه آبرسانی این فرودگاه انجام شده و روند گازرسانی به آن در دست مشاور است که پس از تهیه طرح و اخذ تاییدیه‌های مورد نیاز آغاز می شود و طراحی شبکه زیرساختی مخابراتی و مسیر انتقال آن هم در دست اجراست.

فرماندار گناباد نیز گفت: طرح ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۷ تنها ۱۲ درصد پیشرفت داشت ولی از این سال سرعت بخشی در تکمیل این طرح مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفت به طوری که طی دو سال گذشته پیشرفت فیزیکی آن از ۱۲ درصد به ۹۳ درصد افزایش یافته است و به تعبیری بیش از ۸۰ درصد این طرح طی همین مدت اجرا شده است.

حامد قربانی افزود: طرح ساخت فرودگاه گناباد جزء ۱۶ طرح مهم اقتصادی این شهرستان در راستای مثلث توسعه اقتصادی و تفاهمنامه جلسه اقتصاد مقاومتی است که طی سال گذشته در سفر رزم حسینی استاندار وقت خراسان رضوی به گناباد در اولویت رسیدگی قرار گرفت و هم اکنون به عنوان یکی از طرحهای مهم و دارای اولویت این شهرستان در دست اجراست.

وی ادامه داد: از مجموع هزار میلیارد ریال اعتبار که طی حدود ۲۸ سال گذشته به طرح فرودگاه گناباد اختصاص یافته است ۳۰۰ میلیارد ریال طی دو سال اخیر محقق شده است.

فرماندار گناباد با اشاره به پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۸۰ درصدی فرودگاه گناباد گفت: احداث ساختمان امنیت پرواز و پایانه مسافر در دی‌ ماه ۱۳۹۷ با قوت آغاز شد و هم‌اکنون ساختمان امنیت پرواز صددرصد کامل شده و پایانه مسافر نیز با ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

وی افزود: باند فرودگاه نیز با مشارکت مردم و حمایت‌های دولت به ‌صورت ۱۰۰ درصد ساخته شده و مباحث مربوط به واگذاری زمین هم در کمیسیون‌های مربوط به واگذاری اراضی پیگیری و کار واگذاری آن به سازمان هواپیمایی کشور انجام شده است و در قسمت راه دسترسی نیز کار تسطیح دو کیلومتر انجام و اجرای آسفالت و جدول گذاری آن به پیمانکار واگذار شده است.

قربانی با بیان اینکه فرودگاه گناباد تا اوایل سال آینده و در دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسد ادامه داد: قرار بود این فرودگاه سال گذشته مورد بهره برداری قرار گیرد ولی به دلیل وضعیت اقتصادی و کمبود اعتبارات و جابه‌جایی مدیران این امر به تاخیر افتاد.

وی گفت: با بهره برداری از فرودگاه گناباد در مرحله نخست بر اساس نیاز هر هفته ۲ پرواز به مقصد تهران و همچنین تعدادی اتوبوس و تاکسی هوایی به مقصد مشهد برقرار می شود.

فرماندار گناباد افزود: نام این فرودگاه نیز به نام شهدای گناباد مزین شده و در سیستم فرودگاهی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی