اقدامات زیرساختی وزارت راه در کرمان نوید بخش آینده‌ای روشن

سفر عالی‌ترین مقام دولتی وزارت راه و شهرسازی به استان کرمان طی ایام الله دهه فجر گامی در جهت توسعه و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و نیازهای مردم این خطه بود که با افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی طرح‌های فرودگاهی، راهسازی و مسکن جامه عمل یافت

اقدامات زیرساختی وزارت راه در کرمان نوید بخش آینده‌ای روشن
1399/11/27 11:00:11

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در سفر به استان کرمان ضمن بررسی طرح‌هایی توسعه زیرساختی این استان، با همراهی استاندار کرمان و سایر مسئولان چندین پروژه را به بهره برداری رسانید که اجرای این طرح ها نقشی مستقیم بر معیشت و زندگی مردم، امنیت و ارتقای ایمنی راه های فرودگاهی و جاده ای کشور و استان کرمان دارد.

این حجم از اقدامات دولت در حوزه فرودگاهی، راهسازی و مسکن استان کرمان در شرایط تحریم ها و کاهش بودجه، نشان از عزم جدی دولتمردان و رشد و توسعه پایدار و خودکفایی در رفع نیازهای اصلی کشور دارد که نشان داد هیچ کشور خارجی و بیماری نمی تواند مانع پیشرفت مردم ایران شود.

از این دست می توان به افتتاح باند دوم و سالن جدید فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجان اشاره کرد که اجرای این طرح‌ها در دولت دوازدهم علاوه بر سهولت تردد مردم موجب تقویت زیرساخت های صادرات این استان می شود و همچنین عملیات اجرایی آن در مدت سه سال رکورد اجرای پروژه تا افتتاح را در طرح های اینچنینی کشور شکست.

همچنین افتتاح ۵۰ طرح راهداری گام مهم بعدی دولت در جهت تقویت راه‌های روستایی، ایمنی راه ها و سهولت تردد جاده ای در استان کرمان محسوب می‌شود، ۱۵ طرح جدید نیز کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن با اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان آغاز شد که اجرای این طرح ها در راستای جبران خسارت های سیل سال های گذشته و همچنین بهسازی وضعیت جاده های استان کرمان می تواند بسیاری از چالش های مردم این استان را رفع کند.

دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمان اما به همینجا ختم نشد و دولت با کلنگ زنی پروژه اقدام ملی مسکن در شهر کرمان، مشکل تامین مسکن به عنوان یکی از بزرگترین چالش های این خطه را شناسایی و با تخصیص اراضی دولتی گامی بزرگ در جهت خانه دار شدن چهار هزار کرمانی برداشت که اجرای آن یکی از بزرگترین نگرانی های مردم دیار کریمان را از بین می برد.

طرح‌های توسعه ای فرودگاه کرمان افتتاح شد

پروژه‌های توسعه فرودگاه‌ کرمان به ارزش کلی سه هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال همزمان با ایام دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار کرمان و سایر مسئولان در فرودگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان افتتاح شد.

طرح‌های اجرا شده از سال ۹۶ احداث باند دوم فرودگاه در کنار باند نخست بطول سه هزار و ۸۴۰ متر و عرض ۶۰ متر، احداث پست روشنایی باند، نصب و راه اندازی سامانه کمک بصری روشنایی عوامل پروازی و توسعه ترمینال پروازهای داخلی از ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع به هفت هزار و ۸۲۴ مترمربع آماده افتتاح شد.

همچنین توسعه و نوسازی محوطه ترمینال داخلی، نصب و راه اندازی سامانه کمک ناوبری، بکارگیری چندین دستگاه خودرو نجات و آتش نشانی فرودگاهی و هدایت زمینی هواپیما، نوسازی و ارتقای دیزل ژنراتور های برق اضطراری با ظرفیت ۲ مگاوات، راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری و فیبرنوری و احداث دیوار حفاظتی فرودگاه کرمان از دیگر طرحای افتتاحی است.

ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر فرودگاهی در کرمان تحقق یافت

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی در این آیین گفت: ظرفیت اعزام و پذیرش ۲ و نیم میلیون مسافر با این افتتاح در کرمان ایجاد شد درحالی که اکنون سالانه یک میلیون مسافر از خدمات آن استفاده می کنند.

سیاوش امیرمکری افزود: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در دهه مبارک فجر هشت هزار میلیارد ریال افتتاح داشته که سهم استان کرمان بیش از سه هزار میلیارد ریال بوده است.

وی بیان داشت: طرح باند اصلی فرودگاه سه هزار و ۸۴۰ متر توانایی پذیرش هواپیماهای جدید را دارد و باند قدیم به عنوان باند اضطراری همچنان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی افزود: با این افتتاح همچنین ایمنی را در فرودگاه کرمان خواهیم داشت و سالن بیش از ۱۰۰ درصد اعزام پذیرش را افزایش داده همچنین ۵۴۰ خودرو در این فضا ظرفیت دارد و از دیگر موارد نصب دستگاه ها و سیستم روشنایی باند را داشتیم.

وی عنوان کرد: فرودگاه کرمان با این افتتاح می تواند معین منطقه جنوب شرق کشور برای پروازهای بین المللی و داخلی باشد و نقش آفرینی بیشتری کند.

امیرمکری با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طی ۲ سال گذشته در استان کرمان هزینه کردیم ، گفت: دیوار حفاظتی به عنوان مشکل برخی فرودگاه ها به سرعت تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح امروز توسعه فرودگاه کرمان با توجه به حجم جزو پروژه هایی است که از نظر زمان رکورد زدند و این ترمینال با وقفه کشور یک سال و ۲ ماه طول کشید لذا از تلاش‌های همه همکاران قدردانی می‌شود.

خط و مشی دولت در رشد و توسعه پایدار کشور

وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به کرمان با اشاره تحریم‌های اعمال شده بر کشور گفت: گرچه این تحریم ها برای ما پرهزینه بوده و مردم سختی‌های بسیاری را متحمل شدند ولی هم‌اکنون پرچم ایران اسلامی در اهتزاز و کشور رو به رشد و توسعه است.

محمد اسلامی با بیان اینکه اگرچه درآمدهای کشور کاهش پیدا کرده اما نعمات الهی در کشور فراوان است اظهار داشت: ۱۰۵ پروژه با اعتبار بیش از یکهزار میلیارد تومان دیروز افتتاح شد که در راستای خودکفایی و داخلی سازی بوده و صنایع داخلی در این حوزه فعال می‌شود.

وی ادامه داد: فرودگاه قبلی کرمان در خور مردم نبود لذا احداث طرح های توسعه از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت و در این راستا در کشور شانی به‌جز خدمت‌گذاری نداریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بی ارزش کردن خدمات جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی مشاهده می‌شود که در هیچ دوره ای اینگونه نبوده زیرا اقدامات در سخت ترین شرایط نادیده گرفته می شود.

اسلامی بیان داشت: در هیچ دوره ای چنین تحریم هایی نداشتیم به طوری که تمام شریان های جابه‌جایی پول مسدود شده و سوخت هواپیما به ما نمی دهند و کشتی های ما را تحریم کرده اند.

وی با بیان اینکه فروش و خرید محصولات ما را ممنوع کردند گفت: این حرکت ظالمانه تروریستی و غیرقانونی با سردمداری آمریکا و با هدف ساقط کردن نظام جمهوی اسلامی طراحی شده اما خودشان ساقط شدند.

اسلامی با بیان اینکه کارخانه زرند زیر بار رفته و ساخت داخل صنعت در حال توسعه است گفت: با استفاده از ظرفیت های داخلی، خودباوری را معنا می کنیم.

وی تصریح کرد: کشور با درآمدهای کمتر اداره می شود و وزارت راه و شهرسازی ۲ هزار میلیارد تومان در این استان هزینه کرد در حالی که بودجه عمرانی ما ۱۱ هزار میلیارد تومان است که نقدی هم پرداخت نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: توان عملیاتی ما را بدون منابع نمی‌توان ارزیابی کرد و همچنان مشاهده می‌کنیم که با پشتکار همکاران و پیمانکاران ما به خوبی پروژه ها اجرا می شود.

وی ادامه داد: با تنوع بخشی به منابع روند توسعه پیشرفت کشور و استان کرمان را تسهیل می کنیم که در این زمینه اجازه ماده ۵۶ که توسعه ۱۰ درصدی اعتبارات است لذا از مجلس می‌خواهیم جلوی این اعتبارات را تا ۳۰ درصد بازگشایی کند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت دیپلماسی و نظامی گفت: باید پول ملی را تقویت کنیم و اگر حفظ نشود موفقیتمان را نمی توانیم جشن بگیریم و مردم نباید ضربه بخورند.

اسلامی عنوان کرد: در توسعه مسکن محدودیتی به جز آب در کرمان نداریم و یک سال و نیم این پروژه‌ها معطل آب مانده است.

وی افزود: هیچ ثبت نام فاقد زمین در کرمان وجود ندارد و تمامی افراد فاقد مسکن در این استان می‌توانند از طرح اقدام ملی بهره مند شوند.

اجرای پروژه فرودگاه کرمان در کوتاهترین زمان

استاندار کرمان گفت : پروژه افتتاح توسعه فرودگاه‌های استان کرمان در زمانی کوتاه اجرا شد و پیش از این ظرفیت این فرودگاه مهم با ترمینال ۴۰۰ هزار نفر در سال در جایگاه استان کرمان نبود و در حالی که این استان۹۰۰ هزار مسافر دارد و با  افتتاح آن  به هفت هزار و ۷۰۰ مترمربع وسعت و یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع ظرفیت سالن ارتقا یافت.

علی زینی وند با بیان اینکه استان کرمان نیاز به سالن دیگر در حوزه هواپیمایی دارد، گفت: یک باند استاندارد افتتاح شد که پروازهای بین المللی مشکلی در کرمان نداشته باشند.

زینی وند ادامه داد: فرودگاه جیرفت مهم است و باید پرواز بین المللی در آن برقرار شود و محصولات کشاورزی از این طریق صادر بشود و همچنین این فرودگاه دیوار حفاظتی ندارد و فرودگاه های دیگر سیرجان و رفسنجان نیز هم قابل توجه است.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه از سال ۹۲ پیگیر وضعیت ارتقای فرودگاه‌های استان کرمان هستیم و کرمان مرکز حمل و نقل هوایی جنوب شرق کشور است اظهار داشت: درخواست داریم توسعه ترمینال پروازهای خارجی نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاه‌ها قرار بگیرد.

گام بعدی دولت و وزارت راه و شهرسازی در جهت توسعه راههای استان پهناور کرمان برداشته شد که نقشه راه و اقدامات انجام شده مشکل راه های این استان را طی سال های آینده رفع می کند.

بزرگراه‌های کرمان نیازمند جذب اعتبارات بیشتر است

استاندار کرمان با بیان اینکه کرمان از استان های مهم با وجود شریان های ارتباطی اصلی کشور است گفت: احداث بزرگراه ها در این استان با روند کند پیش می رود که نیاز به جذب اعتبارات بیشتر دارد.

علی زینی وند افزود: در این زمینه بزرگراه راور دیهوک، سیرجان-بندرعباس ناقص مانده است.

وی اظهار داشت: بزرگراه جاسک به محمدآباد باید مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و محدودیت ها در راه انار-هرات موجب مشکلات مردم شده و جیرفت-بندرعباس و زرند-کوهبنان باید توجه وزارت خانه قرار گیرد.

استاندار کرمان گفت: تفاهم نامه چند آزاد راه امضا شده که از راه های استراتژیک کشور است لذا ضرورت دارد که مورد عنایت وزیر راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی بیان داشت: محدودیت های کشور را می دانیم و ۵۰ میلیاردتومان به مسیر راور-خراسان جنوبی اعتبار گذاشتید که اتمام طرح ۱۰ سال با این اعتبارات طول می کشد لذا باید از ظرفیت های کشور استفاده شود.

زینی وند افزود: همچنین در راه آهن باید اتفاقاتی بیفتد که مطالبه مردم است و مسیر جیرفت به سمت جاسک از شریان های حیاتی است و ریل راه آهن از زرند به بافق باید وضعیت بهتری یابد و استان ظرفیت این موارد در استفاده از بودجه را دارد و نمایندگان نیز حمایت کنند که با توجه وزیر راه و شهرسازی اقداماتی انجام شود.

وی تصریح کرد: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در تحول به شهر بم و پایان دادن به کوچه های خاکی توجه خوبی شده و آمادگی داریم با کوتاهتر کردن زمان آن اقدامی بزرگ در این منطقه انجام شود و از همه امکانات و فعالیت وزارت راه و شهرسازی قدردانی کنیم.

50 طرح راهداری در کرمان افتتاح شد

ساختمان قرارگاه مرکزی پلیس راه استان کرمان به نمایندگی از ۵۰ طرح راهداری استان با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی، جانشین پلیس راهور ناجا و استاندار کرمان و سایر مسئولان روز گذشته افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی در این زمینه گفت: پیوند پلیس راه و راهداری ناگسستنی است و ایجاد قابلیت و تجهیز راه ها و سفرهای ایمن در نظام حمل و نقل عمومی اجرا می‌شود.

محمد اسلامی افزود: احداث پروژه های زیرساختی از جمله پلیس راه و تجهیز سیستم های پایش تصویری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد.

وی عنوان کرد: اجرای این طرح ها در استان کرمان با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان در زمانی کوتاه یک تا دوساله اجرایی شده است.

کلنگ زنی ۱۵ طرح راهداری در کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان هم با اشاره به همت تلاش سازمان و کمک های استان ۵۰ پروژه با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان طی دهه مبارک فجر در دست افتتاح قرار گرفت.

سیدعلی حاج سیدعلیخانی افزود: همچنین ۱۵ طرح جدید نیز کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن با اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان که ازاین دست می‌توان به اجرای ۹ راه روستایی و پل کالیشور راور اشاره کرد.

وی اظهار داشت: یکهزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنای این طرح با سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون اعتبار برای ساخت و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه تجهیز این طرح از ۲ بخش اداری و خوابگاه تشکیل شده است.

عملیات اجرایی کنارگذر غربی کرمان آغاز شد

همچنین کلنگ احداث کنارگذر شهر کرمان (کنار گذر غربی قطعه چهارم) به طول ۹ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۱۷ میلیارد ریال در ایام الله دهه مبارک فجر سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار کرمان و سایر مسئولان ملی و استانی در کرمان به زمین خورد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: کنارگذر غربی شهر کرمان بخشی از کریدور ارتباطی استان‌های شمال و مرکز کشور به استان‌های جنوبی (هرمزگان و سیستان و بلوچستان) محسوب می‌شود که به لحاظ ترانزیت کالا و مسافر و نیز ارتباط مراکز صنعتی و معدنی بسیار بزرگ و قطب‌های کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علی حاجی زاده افزود: با توجه به ممنوعیت عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین از محدوده شهر کرمان و افزایش روز افزون ترافیک محور یاد شده، اجرای این طرح می‌تواند اثراتی چشمگیر در کاهش حوادث جاده‌ای و افزایش سهولت تردد، موجب کاهش سوخت و آلایندگی هوا شود.

وی با بیان اینکه طول کنار گذر غربی کرمان ۹ کیلومتر و عرض تمام شده مسیر ۱۰.۴ متر است تصریح کرد: این طرح ۳۳ دستگاه آبرو، بیش از ۶۱۰ هزار مترمربع سانتیمتر حجم آسفالت بیندر و بیش از ۴۳۶ هزار مترمربع آسفالت توپکا و پنج هزار و ۳۰۵ مترمربع بتن ریزی خواهد داشت و همچنین حجم خاکریزی بیش از ۹۱ هزار مترمربع و حجم خاکبرداری آن یکهزار و ۷۱۳ مترمربع است و به ۴۹ هزار و ۷۰۵ کیلومتر نیاز دارد.

حاجی زاده افزود: محور یاد شده به علت سنگینی بار ترافیکی و عبور تریلر، کامیون و ۲ خطه بودن، همواره موجب سوانح شدید منجر به فوت و راه بندان های مقطعی در طول مسیر می‌شود لذا اجرای این طرح می‌تواند مسائل و مشکلاتی از این دست را رفع کند.

همچنین وزیر راه و شهرسازی، استاندار کرمان و هیات همراه از زیرگذر ورودی چترود بازدید کردند که این زیرگذر یکی از پر حادثه‌ترین اماکن راهسازی در کرمان محسوب می‌شود که دستورات لازم در این خصوص صادر شد.

با افزایش قیمت اجاره و خرید مسکن چشم مردم استان کرمان برای خانه دار شدن به دستان دولت خیره شده بود که دولت در این حوزه آغازگر اقدام طرح ملی مسکن را در این استان شد که می تواند مشکل خانه دار شدن بسیاری از مردم کرمان را رفع کند.

عملیات اجرایی چهار هزار واحد مسکونی اقدام ملی مسکن در کرمان آغاز شد

بمناسبت دهه مبارک فجر عملیات اجرایی چهار هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن پروژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور وزیر راه و شهرسازی استاندار کرمان و سایر مسئولان در کرمان آغاز شد.

این طرح با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در این آیین گفت: طرح اقدام ملی مسکن در کرمان بهمن ماه ۹۷ در سیرجان با وجود ۲ هزار و ۸۰۰ واحد نیمه تمام به عنوان پایلوت کشور آغاز شد که بیش از یکهزار واحد آن بادستور رییس جمهوری از همان زمان شروع شد.

علی حاجی زاده افزود: چهار مرحله ثبت نام تاکنون در طرح اقدام ملی مسکن داشتیم که بالغ بر ۵۷ هزار نفر ثبت نام، ۱۷ هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شده و به  ۱۵ هزار نفر زمین تخصیص داده شد.

وی اظهار داشت: همچنین هفت هزار و ۷۰۰ نفر در این طرح تایید نهایید شده و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر افتتاح حساب کردند و به پروژه ها معرفی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: این طرح با تفاهم نامه وزیر راه و شهرسازی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای احداث در سطح کشور منعقد شده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه چهار واحد مسکونی در ۶۴ هکتار زمین امکان ساخت داریم و یکهزار و ۳۰۰ نفر در این طرح کار اجرایی را آغاز می کنند.

حاجی زاده ادامه داد: برای مابقی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در قالب بنیاد مسکن کار را پیش بردیم و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کار توسط ستاد اجرایی و تعاونی ها اجرا می شود.

وی افزود: در لایحه بودجه ۴۳۰ کیلومتر راه های اصلی ملی استانی شده، داریم که از این میزان ۲۷۰ کیلومتر قرارداد منعقد شد که برای استان کرمان کافی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۵۷۰ کیلومتر راه دیگر مورد نیاز داریم که شبکه های راه های اصلی و بزرگراهی ما تکمیل شود و استان کرمان در بزرگراه‌ها رتبه دوم کشور و ضعف آزادراهی دارد.

وی تاکید کرد: اجرای سه طرح در این حوزه می تواند نقش بزرگی در توسعه استان کرمان ایفا کند و برای ما بسیار حائز اهمیت است که در این حوزه به دستور اجرایی وزیر راه و شهرسازی نیاز داریم.

نماینده کرمان خواستار ادامه تولید مسکن در کرمان شد

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در مرکز استان سالیانه حدود هشت هزار واحد مسکونی مورد نیاز مردم این شهر است که عملیات اجرایی چهار هزار واحد مسکن اقدام ملی آن آغاز شده  ولی این آمار پاسخگوی نیاز مسکن در شهر کرمان نیست که باید توسط دولت ادامه یابد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: تاکنون ۱۹ هزار و ۷۹۸ نفر در شهر کرمان و ۳۲۰ نفر در شهر راور و در مجموع ۲۰ هزار و ۱۱۸ نفر در طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کرده اند.

وی تعداد متقاضیان واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن را ۶ هزار و ۳۶۲ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: تعداد متقاضیان تایید نهایی شده ۲ هزار و ۲۱۱ نفر است.

پورابراهیمی با اشاره به تخصیص چهار هزار و ۵۵۷ قطعه زمین به متقاضیان طرح اقدام مای مسکن تصریح کرد: تاکنون هزار و ۵۵۸ نفر از متقاضیان افتتاح حساب کرده اند.

توجه دولت به زیرساخت ها و رفع مشکلات اساسی مردم در شرایط تحریم ها و بیماری کرونا علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی بین مردم، زمینه رشد و توسعه پایدار اقتصادی این استان را فراهم می کند.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی