۴۰ واحد معدنی تولید شن و ماسه و آسفالت در شهرستان پاکدشت تعطیل شد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت گفت: با توجه به شاخص ۱۶۵ برای هوای شهرستان و شرایط قرمز و ناسالم برای همه افراد، ۴۰ واحد معدنی تولید شن و ماسه و آسفالت در این شهرستان تعطیل شد.

۴۰ واحد معدنی تولید شن و ماسه و آسفالت در شهرستان پاکدشت تعطیل شد
1399/10/13 10:27:07

محمودرضا سعیدپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به افزایش میزان آلاینده‌های هوا در چند روز اخیر اظهار داشت: از نیمه دوم آذر ماه تا نیمه اول دی ماه به علت عدم وزش جریان باد و جابجایی هوا، شاهد پدیده وارونگی دما و آلودگی هوا در منطقه می‌باشیم.

وی افزود: با افزایش میزان آلودگی هوا و بر اساس دستورالعمل‌ها، به کلیه واحدهای معدنی، کارخانجات شن، ماسه و بتن و واحدهایی که به دلیل نداشتن فیلتراسیون، سهمی در ایجاد آلایندگی داشته، اخطار و ابلاغ تعطیلی طی هفته گذشته داده شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به استمرار آلودگی، ۴۰ واحد تولید شن، ماسه و آسفالت در پاکدشت تعطیل و تا زمان مساعد شدن شرایط هوا، اجازه فعالیت ندارند.

سعیدپور به هزار و ۴۴۰ مورد پایش و نظارت توسط بازرسان محیط زیست در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و افزود: این پایش‌ها به صورت گشت‌های روزانه و شبانه، مبنی بر رعایت دستورالعمل‌ها و نظارت بر پدیده ضایعات و پسماند سوزی که توسط برخی افراد سودجو و ناآگاه انجام می شود صورت گرفته و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی، در شرایط قرمز، الویت پایش با معادن، کارخانجات تولید شن و ماسه، آسفالت و کارگاه‌های تولید بتن، ریخته گری، ذوب فلزات و رنگرزی است.

این مسئول اضافه کرد: مهمترین عامل تشدید آلودگی در پاکدشت، کانون‌های متحرک و تردد خودروهای سنگین و سبک در جاده ترانزیتی و بین المللی شرق استان تهران است که  با مصرف گازوئیل و تولید دی اکسید گوگرد بیشترین آلودگی را به هوای منطقه تحمیل می کنند.

رئیس اداره محیط زیست پاکدشت افزود: کانون های ثابتی نظیر صنوف غیرمجاز، معادن و صنایع نیز سهم بسزایی در آلودگی را به خود اختصاص داده اند که به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی هوا، بیش از ۴۰۰ اخطار از ابتدای سال به آنها داده شده است.

وی بزرگترین تولید کننده آلودگی هوا در پاکدشت را نیروگاه تولید برق شهرستان اعلام و خاطرنشان کرد: با همکاری مناسب مسوولان این نیروگاه و با تغییر سوخت مصرفی از سوخت‌های فسیلی به گاز طبیعی، از میزان آلایندگی این نیروگاه کاسته شده است.

سعیدپور ادامه داد: نیروگاه برق شهدای پاکدشت طی ۹ ماه ابتدای سال از گاز طبیعی استفاده می‌کند ولی با سرد شدن هوا و افزایش میزان مصرف گاز طبیعی، مجبور به استفاده از گازوئیل البته با کیفیت یورو ۴ می‌شود که با نمونه برداری دوره‌ای از ۸ دودکش نیروگاه و سنجش سوخت مصرفی در آزمایشگاه، میزان آلایندگی این نیروگاه به طور مستمر کنترل می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست پاکدشت به اقدامات صورت گرفته به منظور کاهش میزان آلایندگی هوا در پاکدشت اشاره کرد و افزود:  در حال حاضر ۳۷ کارخانه به سیستم فیلترهای جلوگیری و کاهش آلودگی و ۸۷ کارخانه به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شده  تا بتوان آب را بازچرخانی و بار دیگر مورد استفاده قرارداد.

سعید پور با اشاره به ۲۸۰ مورد استعلام زیست محیطی در طول سال ۹۹ گفت: با توجه به وجود کارخانه ها و صنعتی بودن شهرستان استعلام های زیست محیطی بسیاری از سوی ادارات صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بخشداری ها در حوزه های احداث کارگاه، گلخانه، افزایش محصول، تغییر خط تولید، طرح توسعه صنعت و ... مبنی بر تائیدیه پروانه های بهره برداری و حفظ محیط زیست صورت می‌گیرد که تنها با ۳۰ مورد آنها تاکنون موافقت نشده است.

وی از شناسایی فعالیت ۱۴۴ واحد بدون مجوز و پروانه  در سال جاری خبر داد و افزود: بخش عمده این واحدها به دلیل ایجاد آلایندگی و پس از دریافت اخطاریه‌ پلمب و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

سعید پور یادآور شد: از ابتدای امسال ۵۲ مورد اقدام حقوقی زیست محیطی از سوی اداره حفاظت از محیط زیست صورت گرفته که از این تعداد ۳۵ مورد مربوط به آلودگی هوا، ۱۲ مورد آلودگی آب و خاک و ۵ مورد آلودگی صوتی است.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی