آغاز فصلی نو در حوزه پروژه‌های بازآفرینی ملایر

امروزه توجه به بافت های فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آنها، به موضوعی جدی و محوری تبدیل شده به گونه ای که سازمان های ذیربط را به تکاپوی ساماندهی و بازآفرینی بافت های مذکور سوق داده و لزوم مداخله در این بافت ها را در دوره های مختلف زمانی مطرح کرده است

آغاز فصلی نو در حوزه پروژه‌های بازآفرینی ملایر
1399/09/12 12:31:46

رویکردهای مرمت و بهسازی شهری در سیر تحول و تکامل خود از بازسازی، باز زنده سازی، نوسازی و توسعه مجدد به بازآفرینی و نوزایی شهری تکامل یافته و در این مسیر، گذاری را از حوزه توجه صرف به کالبد به عرصه تأکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری تجربه کرده اند.

مرمت و بهسازی شهری به صورت فعالیتی یکپارچه و همه جانبه نگر درآمده که جنبه های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی و ایجاد شرایط مناسب برای دستیابی به توسعه های همراه با پایداری و توسعه پایدار در آن لحاظ شده و «بازآفرینی شهری» و رویکرد متأخر آن یعنی «نوزایی شهری» نام نهاده می شود.

چندی پیش مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که در سفر کاری ‏یک روزه مهمان ملایر بود، با همراهی فرماندار، نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای ‏اسلامی و شماری از مسئولان اجرایی مرتبط، از پروژه های باز آفرینی شهری بازدید کرد. تأمین اعتبارات و رفع مسائل پیش روی حوزه بازآفرینی شهری ملایر از جمله برنامه های او بود.

در این حضور عبوری از محل اجرای پروژه ساخت ‏مرکز درمانی محله سر جو، محل اجرای پروژه ساخت بازارچه محلی میدان استاندارد و محل ‏اجرای پروژه کانال جمع آوری فاضلاب محله شمس آباد بازدید کرد.‏ سپس جلسه بررسی برنامه ها و مسائل حوزه بازآفرینی شهرستان ملایر، به ریاست فرماندار و با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در محل فرمانداری ‏برگزار و درباره تأمین اعتبارات و رفع مسائل پیش روی حوزه بازآفرینی شهری ملایر ‏تصمیمات لازم اتخاذ شد.‏

در انتهای جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تامین اعتبار پروژه های مرکز درمانی سرجو، مرکز فرهنگی تجاری سرجو، جمع آوری آب های سطحی محله شمس آباد و قیر مورد نیاز آسفالت برای این محلات قول مساعد داد.

طرح های توانمندسازی حاشیه شهر به قید فوریت انجام شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه این شهر در حاشیه‌نشینی شهری، بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، گفت: با توجه به گستردگی جغرافیایی و جمعیت بالای ملایر، توانمندسازی در این شهر باید با توان بیشتری انجام شود.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه در نشست بررسی مشکلات طرح‌های بازآفرینی شهری ملایر که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد، افزود: در سال‌های گذشته راه و شهرسازی استان در حق ملایر به ویژه سهمیه قیر جفا کرده و این کوتاهی موجب عقب‌ماندگی ملایر در این حوزه‌ها شده است.

وی با انتقاد از طولانی شدن روند اجرای طرح «مرکز درمانی محله سرجو» اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۸ آغاز شد اما همچنان نیمه‌ کاره رها شده است بنابراین از معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درخواست دارم با اعتباری که برای این طرح تخصیص خواهد یافت، حداقل تا دهه فجر امسال تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

آزادیخواه تکمیل طرح بازسازی «یخدان میرفتاح» را از دیگر اولویت‌های موجود عنوان کرد و با بیان اینکه آبگرفتگی مناطق حاشیه شهر به ویژه شمس‌آباد نارضایتی‌هایی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است، یادآور شد: هنگام بارندگی آب وارد منازل شهروندان می‌شود بنابراین نیاز است تکمیل کانال آبرو این منطقه و ناسیونال در اولویت تکمیل قرار گیرد.

پروژه های بازآفرینی ملایر تکمیل می شود

شهردار ملایر با بیان اینکه با دستور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران پروژه های بازآفرینی ملایر تکمیل می شود، گفت: به دنبال حضور دکتر عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی در ملایر و بازدید میدانی و تشکیل جلسه با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستان درباره پروژه های بازآفرینی جلسه ای در فرمانداری ویژه ملایر تشکیل شد.

حسین بابایی با بیان اینکه در راستای طرح های موضوعی و موضعی مطالعات بافت فرسوده ملایر در سال ۱۳۸۷ آغاز و مطالعات اولیه در محدوده ۱۷۳هکتار، برای ۲۰ هکتار آن به عنوان هدف طرح تهیه شد، اظهار کرد: در سال ۹۱ توسط مهندسان مشاور به وسعت ۲۲۵ هکتار که ۱۶ درصد جمعیت شهر در آن مناطق زندگی می کنند و ۶.۸ درصد سطح شهر ملایر را تشکیل می دهد، مطالعات سکونتگاه های غیررسمی انجام شد.

وی ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته ملایر دارای پنج محله سکونتگاه غیررسمی است که از این تعداد محله شناسایی شده دو محله شمس آباد با وسعت ۳۰ هکتار و جویبار با وسعت ۳۶ هکتار به عنوان پروژه اولویت دار انتخاب شد و پس از تغییر رویکرد دولت در محدوده و محلات مسئله دار شهری تحت عنوان «بازآفرینی شهری پایدار» در شهر ملایر مطالعات بازآفرینی آغاز شد.

شهردار ملایر افزود: در مجموع ۸۳۷ هکتار از مساحت شهر ملایر معادل ۳۹ درصد محدوده قانونی به عنوان گونه های محدوده و محلات باز آفرینی شناسایی و مصوب شد که پس از آن با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و اقدام مشترک سایر دستگاه ها پروژه های متعددی در آن محلات انجام گرفته است.

پروژه بوستان گلستان

شهردار ملایر گفت: به منظور توسعه سرانه فضای سبز در محله شمس آباد شهرداری اقدام به تملک ۸۰۰۰ مترمربع زمین در این محله کرد و پس از یکپارچه سازی در راستای طرح جامع اقدام مشترک برنامه ملی بازآفرینی شهری با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان ۴۰۰۰ مترمربع از این زمین به عنوان فاز نخست بوستان گلستان با اعتبار شش میلیارد ریال ساخته شد و به بهره برداری رسید.

پروژه پایگاه فرهنگی محله شمس آباد

وی از واگذاری ۲۰۰ مترمربع از زمین های تملک شده در منطقه شمس آباد به منظور ساخت پایگاه فرهنگی به نیروی مقاومت بسیج خبر داد و گفت: این پروژه در راستای طرح جامع اقدام مشترک برنامه ملی بازآفرینی شهری انجام گرفته و با مساعدت نیروی مقاومت بسیج پروژه مذکور پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد داشته که با راه اندازی این مرکز فرهنگی خدمات بهداشتی، فرهنگی، هنری، آموزش های فنی و حرفه ای و مشاوره ای به ساکنان محله ارائه می شود.

بابایی از احداث کانال سر پوشیده خیابان شهید نصیری خبر داد و افزود: به منظور جمع آوری و هدایت آب های سطحی به خارج از شهر در ناحیه جنوب غربی ملایر با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان این کانال احداث شد و ۱۷۱ متر آن به اتمام رسیده و باقیمانده آن به طول ۱۵۵۰ متر نیاز به تأمین اعتبار دارد که خواستار مساعدت برای اتمام آن شدیم.

شهردار ملایر به مشارکت با اداره کل راه و شهرسازی استان و شرکت آب و فاضلاب برای احداث شبکه جمع آوری و نصب انشعابات فاضلاب اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه به طول ۴۵۰۰ متر و با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال انجام گرفته است.

پروژه احداث مرکز فرهنگی تجاری سرجو

بابایی از تملک زمین به متراژ ۷۰۰ مترمربع در حاشیه میدان استاندارد منطقه سرجو خبر داد و گفت: به منظور احداث و راه اندازی سرای محله و بازار میوه و تره بار این پروژه در سه طبقه و هر طبقه ۵۰۰ مترمربع بنا احداث شده و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در طبقه همکف آن تعداد هفت دهنه مغازه تجاری برای بازارچه میوه و تره بار درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: شهرداری با تملک یک قطعه زمین و واگذاری آن به منظور مرکز درمانی و صدور پروانه رایگان در این پروژه سهیم بوده که با همکاری ادارات مرتبط قرار است این مرکز برای رفاه حال ساکنان محل ساخته شود.

وی با بیان اینکه این بنا به مساحت ۶۳۰ مترمربع در سه سقف در حال ساخت است، گفت: زمین مورد نظر این پروژه ۲۱۳ مترمربع است که از محل بودجه های بازآفرینی سال ۹۷ مبلغ هشت میلیارد ریال به عنوان مبلغ اولیه درنظر گرفته شده و با توجه به تورم و افزایش قیمت مصالح نیازمند مساعدت برای ادامه کار است.

پیاده روسازی بلوار کریمخان زند

بابایی یادآور شد: به منظور انجام خدمات عمرانی و شهرسازی به مناطق حاشیه ای شهر، جدول کاری و پیاده روسازی بلوار کریمخان زند از محل درآمد عمومی شهرداری انجام گرفته که شامل ۹۰۰ متر جدولکاری و ۲۷۰۰مترمربع آجر فرش با اعتبار شش میلیارد ریال است.

محوطه سازی یخدان میرفتاح

وی افزود: شهرداری ملایر با تملک زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع در سال ۹۶ و ۹۷ برای بهبود محوطه یخدان تاریخی میرفتاح اقدام کرد و به دنبال تملک ۴۰۰۰ مترمربع دیگر بوده و اداره کل راه و شهر سازی استان همدان در راستای حفظ و سیانت از آثار و ابنیه تاریخی اقدام به محوطه سازی پیرامون آن کرد و در فاز نخست آن مبلغ ۹ میلیارد ریال هزینه شده است.

شهردار ملایر در بخش دیگری گفت: با مشارکت شهرداری ملایر و اداره کل راه و شهرسازی استان و با همکاری شرکت آب و فاضلاب توسعه شبکه جمع آوری و نصب انشعابات فاضلاب در محلات سرجو و شمس آباد به طول ۴۵۰۰ متر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال انجام گرفت که شهرداری نسبت به اصلاح و ترمیم نوار حفاری و آسفالت آن اقدام کرد و بار مالی آن برای شهرداری ۱۲ میلیارد ریال بوده است.

وی اظهار کرد: شهرداری ملایر با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام به اجرای دیوار حائل کانال پشت ناسیونال به طول ۱۷۵ متر کرده و هم اکنون شهرداری مشغول ساخت دال بتنی پیش ساخته برای پوشش روی کانال مذکور است و به زودی نصب می شود.

وی بیان کرد: به منظور تسهیل عبور و مرور و مرمت آسفالت در مناطق بازآفرینی، شهرداری با دریافت ۲۳۰ تن قیر یارانه ای سهمیه سال ۹۷ و ۹۸ از سوی اداره کل راه و شهرسازی اقدام به اجرای آسفالت به متراژ ۴۶ هزار مترمربع در معابر مناطق بافت فرسوده و بازآفرینی شهری ملایر کرد.

تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی محدوده بازآفرینی

شهردار ملایر خاطرنشان کرد: با توجه به تبصره(ب) ماده ۶ آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در راستای حمایت از بهسازی و توانمندسازی بافت فرسوده و ساماندهی املاک عادی و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، تخفیف عوارض صدور مجوز ساختمانی صرفاً برای املاک مسکونی واقع در محدوده بازآفرینی مشمول ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بوده و شامل محله های عاشورا، خیابان شهید صفرخانیان، طالقانی، محله شمس آباد، محله امامزاده عبدالله(ع)، محله سرجو و محله جعفرآباد است.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی