ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سدگرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سدگرین خبر داد و گفت: ساخت سد گرین نهاوند نه تنها باعث توسعه بخش کشاورزی، شرب و صنعت در این شهرستان می شود بلکه نیروگاه این سد نیز می‌تواند بخشی از برق مورد نیاز منطقه را تأمین کند.

ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سدگرین
1402/05/22 13:54:44

رضا اخلاص‌مند با بیان اینکه عملیات اجرایی سد مخزنی گرین نهاوند با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و حجم تنظیمی بیش از ۲۲ میلیون مترمکعب در سال در حال اجراست، تصریح کرد: فعالیت کارگاه‌های این پروژه، در چند جبهه با عملیات اجرایی در داخل مخزن، کالورت و گالری بتنی با بهره گیری از ماشین‌آلات و دستگاه‌های سدسازی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سد گرین در سه کیلومتری بعد از سراب گاماسیاب و در ۱۶ کیلومتری شهرستان نهاوند احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای هسته رسی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه آب این سد در حوزه صنعت و تأمین مصارف آشامیدنی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: مخزن این سد ۱۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد و می‌تواند بیش از ۲۲ میلیون مترمکعب آب را در طول سال تنظیم و مدیریت کند.

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سد یکی از ویژگی‌های سد گرین است، ادامه داد: با بهره‌برداری از این سد، سالانه ۱۹ میلیون مترمکعب آب در حوزه آشامیدن و سه میلیون مترمکعب آب نیز برای حوزه صنعت تأمین می‌شود.

به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، وی ادامه داد: در حوزه تأمین آب کشاورزی منطقه نیز نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب آب، از سرریز و یا دریچه کشاورزی این سد رهاسازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: سامانه انحراف این سد از نوع کالورت بتنی، طول تاج آن ۳۷۳ متر، نوع سرریز آزاد با دهانه اوجی شکل با ظرفیت سرریز ۱۳۱.۸ مترمکعب در ثانیه و ظرفیت انحراف ۳۳.۱ مترمکعب در ثانیه است.

اخلاص‌مند تصریح کرد: برای ساخت این سد تاکنون ۴۸۴ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۲۵ هزار مترمکعب سنگبرداری،۶.۳ هزار متر مکعب خاکریزی و ۱۵.۴ هزار مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در روند ساخت این سد مشغول به کار هستند، یادآور شد: حجم بدنه سد گرین نهاوند ۱.۵ میلیون مترمکعب، ارتفاع تاج سد از بستر ۶۶ متر و ارتفاع سد از پی ۷۰ متر است.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی