اولویت دولت در راستای جهش تولید، توسعه زیرساخت ها است

حرکت چرخ‌های توسعه دولت تدبیر و امید با افتتاح طرح های عمرانی در استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، کرمان، بوشهر، خراسان شمالی و گیلان به حرکت درآمد

اولویت دولت در راستای جهش تولید، توسعه زیرساخت ها است
1399/09/02 15:25:50

قطار توسعه در استان ها با وجود ویروس کرونا و موانع اقتصادی تحریم ها درسال جهش تولید همچنان ادامه دارد و این روند در آبان ماه  نیز  با افتتاح چندین  طرح‌ بزرگ در حوزه های عمرانی، اقتصادی و صنعتی با حضور برخی اعضای هیات دولت و مسوولان عالی رتبه کشور در استان های مختلف  شتاب بیشتری به خود گرفت.

هر چند که کشور ما زیر سایه تحریم‌ها قرار دارد ولی تحرک دولت دوازدهم در حوزه عمرانی و اقتصادی همچنان ادامه دار است و در هفته‌ای که گذشت نیز همچون هفته ها و ماههای گذشته مسئولان و اعضای کابینه برای جنبش و تحرک بخش اقتصادی در بسیاری از شهرستانها حضور پیدا کردند و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند.

مسوولان در سفر به استان های مختلف و یا از طریق ویدئوکنفراس ضمن اینکه در جریان وضعیت استان به لحاظ طرح های در دست اجرا قرار گرفتند، از نقاط مختلف بازدید کرده و دستورات لازم را برای سرعت بخشیدن به روند عملیات اجرایی پروژه ها صادر کردند.

تلاش دولتمردان در راستای توسعه شاخص های اقتصادی، رونق صنعت و معدن، تکمیل شبکه های ریلی، راه سازی و بزرگراه ها در نقاط مختلف کشور این روزها و با وجود اعمال تحریم به ثمره نشسته به گونه ای که با بهره مندی از این امکانات شاهد رشد و شکوفایی کشور در بخش های مختلف هستیم.

این دستاوردها و فعالیت ها که ثمره ماه ها و سال ها تلاش دولتمردان است اکنون به درختان تنومندی تبدیل شده که آحاد جامعه در نقاط مختلف کشور حتی در دورترین روستاها نیز از میوه به بارنشسته آنها بهره مند شده اند و خدمتی ماند گار برای دولت دوازدهم محسوب می شود.

دولت دوازدهم در کنار ارائه خدمات گسترده در استان ها ، مهمترین توجه خود را به رفع کاستی‌های زیرساختی، رونق تولید و رفع مشکلات معطوف کرده و موفقیت‌های خوبی نیز در این راستا بدست آورده است.

اقدامات عمرانی دولت در استان ها با وجود فشارها و جنگ اقتصادی دشمنان نه تنها روند کاهشی و رکود به خود نگرفته بلکه در بسیاری زمینه‌ها از جمله انجام زیرساخت‌های اقتصادی ، فعالیت شرکت های دانش بنیان و موفقیت های حاصله رو به افزایش بوده است.

افتتاح چند طرح بنادر و دریانوردی گیلان با حضور وزیر راه در انزلی

سیلوی غلات ۵۰ هزار تنی شرکت آگروتامین با سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۲۳۷ میلیارد ریال با اشغال دایم ۱۰ نفر و موقت ۲۴ نفر، انبار کالای عمومی چهار هزار و ۵۰۰ مترمربعی شرکت سریر تجارت با سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۲۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال با اشتغال دایم دو نفر و موقت ۲۴ نفر به بهره برداری رسید.

سیلوی غلات ۳۰ هزار تنی شرکت "غلات بان"  با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال با اشتغال موقت ۲۴ نفر و دایم ۱۰ نفر و بهره برداری شد و مخازن ۲۰ هزار تنی روغن خوراکی این شرکت با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش ۳۴۰ میلیارد ریال با اشتغال دایم ۱۰ نفر و موقت ۲۴ نفر نیز به اجرا درآمد.

احداث یک پست اسکله جنرال کارگو غلات و دو پست اسکله دلفین نفتی بندرانزلی با منابع داخلی سازمان بنادر و کشتیرانی با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال با اشتغال دائم ۲۷ نفر و موقت ۵۰ نفر و بازسازی اساسی و ساخت سردرب شماره سه و نصب و تامین تجهیزات کنترل تردد با ۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با اشتغالزایی موقت ۱۲نفر به بهره برداری رسید.

اجرای روسازی، پیاده راه سازی و ایمن سازی موج شکن غربی با ۱۲۰ میلیارد ریال با اشتغال دایم ۱۵ نفر و موقت ۳۰ نفر، تعمیرات اساسی اسکله های شماره ۴ تا ۱۰ بندرانزلی به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال با اشتغال موقت ۲۰ نفر و لایروبی حوضچه جدید "لایروبی به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب" با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال با اشتغال موقت ۲۰ نفر از دیگر پروژه هایی است که امروز به بهره برداری رسید.

سیاست فراوانی کالا در بازار را دنبال می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر هفته گذشته به استان هرمزگان گفت که برای کاستن از فشاربه معیشت مردم، مبارزه با گرانی و تورم سیاست فراوانی کالا در بازار را دنبال می‌کنیم.

علیرضا رزم‌حسینی در نشست بررسی موانع ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه در بنادر و گمرکات در مجتمع بندری شهید رجایی اظهار داشت: امیدواریم با این سیاست و برنامه‌هایی که در این راستا تدوین شده و درحال اجراست بتوان شاهد رخدادهای خوبی درآینده نزدیک شد.

وی ادامه داد: تا کنون ۸۰۰ هزار تن کالا از بندرهای کشور ترخیص شده و ۴۰۰ هزار تن دیگر نیز در مسیر تشریفات است که بزودی ترخیص می‌شود و این روند همچنان ادامه می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همچنین می‌توان کالاهایی که بعد از این نیز وارد بندرهای کشور می‌شود را نیز با رویه‌های ایجاد شده به سرعت ترخیص کرد.

برق رسانی در ایران حدود ۱۰۰ درصد و ارزان ترین در جهان است

مدیرعامل شرکت توانیر در آیین رونمایی از دستگاه تمام اتوماتیک تصفیه شیمیایی آنلاین روغن ترانسفورماتور در مشهد گفت: ایران ارزان‌ترین برق دنیا را در اختیار دارد و تولید برق با شاخصهای مناسب در کشور نشان دهنده توانمندی متخصصان ایران اسلامی است.

محمد حسن متولی زاده افزود: هم اینک بیش از یک میلیارد نفر در جهان هنوز بدون برق هستند و هدف‌گذاری برای بهره مندی سراسر جهان از انرژی برق در سال ۲۰۵۰ است اما برق رسانی در ایران هم اکنون به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در شرایط دشوار تحریم‌های اقتصادی با بهرهگیری از توانمندی بالای متخصصان داخلی موفق شدیم صنعت برق کشور را  به سطح مطلوبی برسانیم آنچنان که شاخص‌های این صنعت در کشور با شاخصهای بین‌المللی از نظر بازده، تلفات و ضریب بهرهوری همتراز است.

۴۲۰ کیلومتر از راه‌های بشاگرد احداث می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در سفر به شهرستان بشاگرد گفت: ۴۲۰ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی شهرستان بشاگرد ظرف مدت زمانی سه سال در قالب کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق احداث می شود.

محمد اسلامی اظهار داشت: برای احداث این میزان راه مواصلاتی ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث این راه‌ها از آرزوهای مردم شهرستان بشاگرد بوده که امید می‌رود با بهره برداری از آنها مشکل‌های ارتباطی این شهرستان کاهش چشمگیری یابد.

درجریان سفر وزیر راه وشهر سازی به بشاگرد عملیات ساخت دانشگاه آزاد اسلامی و جاده «راه بیخ»، حد فاصل کهنو - دولت آباد بشاگرد به ارزش دوهزارو ۶۶۰میلیار ریال آغاز  و پُل  موقت جگین با هزینه  ۱۰میلیارد ریال بهره برداری شد.

افتتاح  پُل جگین در شهرستان بشاگرد

این پل خرپایی با ۶۰ متر طول و پنج و نیم متر عرض ظرفیت باربری ۷ تن بار و با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد ریال در راستای تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه سواری و باری احداث شده است که حدود ۵۰ روستا از راه مواصلاتی بهره‌مند شدند.

پل موقت جگین مشکل انسداد راه ارتباطی بخش گافروپارمون از محور سردشت بشاگرد به نیک‌شهر در مسیر جنوب سیستان و بلوچستان که به دلیل طغیان رودخانه جغین مسدود می‌شد، را رفع می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته در تاریخ ۲۹ دی ماه ۹۸ پس از سیل منطقه شرق هرمزگان با بازدید از منطقه رودخانه جگین در شهرستان بشاگرد، از برنامه ریزی جهت احداث پل بر روی این رودخانه سخن گفته بود.

پس از سیل اخیر در دیماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت در این منطقه حضور یافت و وضعیت شهرستان و آسیب های وارده را مورد بررسی قرار داد، در آن سفر، ساخت پل موقت بر روی رودخانه جگین مورد موافقت قرار گرفت.

به دنبال بارندگی‌های دیماه پارسال مناطق روستایی «کش تخت»، «تجَک»، «بن نر»، «اشکان»، «گوهران»، «امام آباد صحرا»، «احمد آباد»، «سردشت»، «مُلکن»، «بندبارک»، «درگاه» و«پاهتک» در بشاگرد دچار سیل و آبگرفتگی شدند.

روستای کش تخت با ۲۲۵ نفر و تجک با ۲۰۵ نفر آسیب دیده بیشترین خسارت را از سیل اخیر متحمل شده‌اند.

قبل از بهره برداری از این طرح، عملیات ساخت دانشگاه آزاد اسلامی سردشت بشاگرد به دست وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

ساختمان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بشاگرد با زیربنای یک هزار و ۸۰۰ متر و اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در سه مرحله احداث می‌شود.

مرحله نخست آن با زیربنای ۳۶۰ متر و برآورد اولیه ۴۰ میلیارد ریال تا پایان سال به بهره برداری برسد.

ظرفیت تولید کیت تشخیص کرونا به ۱۷۰ هزار عدد در روز افزایش می‌یابد

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ظرفیت تولید کیت تشخیص ویروس کرونا از صد هزار در روز به ۱۷۰ هزار عدد افزایش پیدا می کند.

سعید نمکی افزود: خط تولید این کیت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر افتتاح می شود و تا چند روز آینده ظرفیت آن را بیشتر خواهیم کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: جدی نگرفتن و غفلت از محدودیت‌های جدید که مقرر است از شنبه آینده اول آذر اجرا شود، منجر به چهار رقمی شدن آمار مرگ و میر در کشور می‌شود.
وی اظهارداشت: اگر مردم و مسوولان در قبال این محدودیت ها، کوتاه بیایند به ورطه ای می افتیم که دیگر نمی توان از آن خارج شد، وقتی آمار مرگ و میر در کشور سه رقمی شد عده ای تصور کردند که این تمام می شود اما اینگونه نشد.

خط آهن ایران-افغانستان وچابهار-زاهدان در آستانه بهره برداری است

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای در بندر انزلی گفت: اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شبکه ریلی افغانستان و پروژه خط آهن چابهار به زاهدان در دست اجرا و در آستانه تکمیل و بهره برداری است.

محمد اسلامی  افزود :توسعه تجارت و ترانزیت یکی از ضرورت های شکوفایی اقتصادی کشور است از این رو در دولت تدبیر و امید گسترش ظرفیت راه های ترانزیتی و توسعه شبکه ریلی به صورت ویژه در دستور کار بوده و تا آخرین روز کاری دولت هم این روند تداوم دارد.

یکی از پروژه های ویژه ای که در حال ساخت است اتصال راه آهن قزوین - رشت به بندرانزلی و اتصال به آستاراست که تلاش زیادی برای انجام آن شده است.

وی ابراز امیدواری کرد : اتصال بندر کاسپین به راه آهن در همین دولت عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت - آستارا بر اساس زمان بندی مشخص در حال اجرا است، خاطر نشان کرد: اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی افغانستان و اتصال چابهار به زاهدان از طریق خط آهن در دست اجرا و در آستانه افتتاح است.

٩ طرح آزادراهی تا سال ١۴٠٠ به بهره برداری می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ٩ طرح آزادراهی در مجموع به طول ۶۵١ کیلومتر تا پایان امسال و سال ١۴٠٠ به بهره برداری می رسد.

خیرالله خادمی افزود:  این طرح‌ها نقش شایانی در تسهیل تردد در مناطق مختلف کشور ایفا خواهد کرد ؛ در عین حال ٢ هزار و ۵٠٠ کیلومتر مسیر آزادراهی هم در حال بهره برداری داریم.

وی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۳۴۵ کیلومتر نیز سرمایه گذار در حال اجرا دارد و این اقدام بی سابقه‌ای نسبت به گذشته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: مجموع سرمایه‌گذاری ٩ طرح مذکور نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد تومان است که سرمایه‌گذاری آن به صورت مشترک در بخش خصوصی و دولت صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها شامل نخستین پروژه افتتاح کنار گذر شرقی اصفهان، دومین پروژه آزادراه بزرگ و ابرپروژه شهر تهران و کرج، سومین پروژه آزادراهی اراک به خرم آباد، چهارمین پروژه اصفهان به شیراز با ۲۲۵ کیلومتر است.
خادمی افزود: همچین پنجمین پروژه منجیل به رودبار، ششمین پروژه مرند به تبریز، هفتمین پروژه منطقه تهران به شمال، هشتمین پروژه مراغه به هشترود و نهمین پروژه حرم تا حرم از گرمسار تا سمنان خواهد بود.

۹۷ کیلومتر راه جدید در هرمزگان بهره برداری شد

درسی وسومین مرحله بهره برداری ازطرحهای ملی با هدف جهش تولید در دولت تدبیر وامید با دستور رییس جمهوری بهره برداری از۹۷کیلومتر راه امروز در جاسک آغاز شد.

هم اکنون از ۱۷۱ کیلومتر راه در دست احدا ث دراین مرحله ۹۷کیلومتر آن به ارزش ۲ هزارو ۷۰۰میلیارد ریال در قالب ۵ پروژه راهسازی به زیر بار رفت وآمد رفت.

این طرحها شامل احداث پل گچین و راه های طرفین ،عملیات تکمیلی قطعه پنج باند دوم محور بندرلنگه - بندرخمیر، عملیات بهسازی محور جاسک - کاروان، احداث سه دستگاه پل در محور میناب - جاسک، واریانت چاه اسماعیل، است.

طرح توسعه و بهسازی اپرون فرودگاه تبریز به بهره‌برداری رسید

طرح توسعه و بهسازی اپرون و تاکسیوی‌های ارتباطی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به وسعت ۵۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

اجرای این طرح ۱۳ فروردین سال ۹۶ آغاز شده و امروز با بهره برداری از این طرح، ظرفیت پارکینگ هواپیماهای فرودگاه بین المللی تبریز ۲ برابر افزایش یافته و از ۶ پارک هواپیما به ۱۲ پارک رسیده است.

این طرح برای انجام پروازهای ایمن و خدمت رسانی مطلوب تر به مسافران این فرودگاه اجرا شده و حجم کلی بتن رویه عملیات پروژه توسعه و بهسازی اپرون بتنی و تاکسیوی های ارتباطی و ام صفر فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز ۳۱ هزار مترمکعب است.

در اجرای این طرح ۱۰۲ هزار و ۳۵۶ مترمکعب خاکبرداری، ۱۶۶ هزار و ۷۸۵ مترمکعب عملیات خاکی، ۱۲ هزار و ۲۴۲ مترمکعب اجرای اساس تثبیتی و ۳۱ هزار و ۴۴ مترمکعب تهیه و اجرای بتن رویه انجام شده است.

علاوه بر اعضای دولت دوازدهم، برخی معاونان وزرا و دیگر مسئولان نیز در سفرهای استانی پیگیر مشکلات فعالان اقتصادی و طرح‌های عمرانی در نقاط مختلف کشور بودند که می توان به سفر مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی به استان هرمزگان، محمد حسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر و مهرالله رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به خراسان رضوی، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی به استان گیلان اشاره کرد.

برق رسانی در ایران حدود ۱۰۰ درصد و ارزان ترین در جهان است

مدیرعامل شرکت توانیر در آیین رونمایی از دستگاه تمام اتوماتیک تصفیه شیمیایی آنلاین روغن ترانسفورماتور در مشهد گفت: ایران ارزان‌ترین برق دنیا را در اختیار دارد و تولید برق با شاخصهای مناسب در کشور نشان دهنده توانمندی متخصصان ایران اسلامی است.

محمد حسن متولی زاده افزود: هم اینک بیش از یک میلیارد نفر در جهان هنوز بدون برق هستند و هدف‌گذاری برای بهره مندی سراسر جهان از انرژی برق در سال ۲۰۵۰ است اما برق رسانی در ایران هم اکنون به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در شرایط دشوار تحریم‌های اقتصادی با بهرهگیری از توانمندی بالای متخصصان داخلی موفق شدیم صنعت برق کشور را  به سطح مطلوبی برسانیم آنچنان که شاخص‌های این صنعت در کشور با شاخصهای بین‌المللی از نظر بازده، تلفات و ضریب بهرهوری همتراز است.

۷۰ درصد کالاهای اساسی در گمرک قابل ترخیص است

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشست بررسی موانع ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه در بنادر و گمرکات در مجتمع بندری شهید رجایی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزارشد، گفت: ۷۰ درصد کالاهای اساسی انباشته شده در بندرها و گمرک‌های کشور دارای اسناد هستند که بازرگانان می‌توانند آنها را اظهار کرده و ترخیص کنند.

مهرداد جمال ارونقی اظهار داشت: سه و نیم میلیون تن کالای اساسی در بندرهای کشور دپو شده که حدود ۸۰ درصد آنها در بندرهای ماهشهر و امام خمینی (ره) قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد کالاهای اساسی انباشته شده در گمرک نیازمند ارز ترجیحی هستند، ادامه داد: ۷۰ درصد کالاهای اساسی به صورت اعتباری خریداری شده اند که بانک مرکزی می‌تواند اعلامیه تامین ارز اعتباری برای آنها صادر کند.

۱۴ پروژه فرودگاهی تا پایان دولت دوازدهم در کشور افتتاح می‌شود

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت که تا پایان دولت دوازدهم و با برنامه‌ریزی انجام شده ۱۴ پروژه فرودگاهی با بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

سیاوش امیرمکری اظهار داشت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر از ابتدای دولت یازدهم از ۵۷ میلیون نفر در سال به ۷۵ میلیون نفر خواهد رسید.

وی بیان داشت: با افتتاح ۱۰ پروژه امروز در پنج فرودگاه کشور، ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال افزایش یافت.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی