سازندگان همدانی به استفاده از بتن‌های دست‌ساز روی آورده‌اند

در شهرستان های استان همدان با توجه به افزایش قیمت مصالح اولیه بتن سازندگان ساختمان به استفاده از بتن های دست ساز که هیچ گونه استانداردی ندارند، روی آورده اند و متأسفانه هیچ ارگانی جلوی این عمل را نمی گیرد

سازندگان همدانی به استفاده از بتن‌های دست‌ساز روی آورده‌اند
1401/03/16 14:13:13

سعید درویشی در نشست بررسی استحکام سازه های بتنی در پی ریزش ساختمان نیمه بتنی متروپل در دفتر ایسنا، اظهار کرد: استفاده از بتن در صنعت ساختمان در حال گسترش است و باید توجه ویژه ای به تولید مصالح اولیه با کیفیت بتن، ساخت و اجرا و درنظر گرفتن استانداردهای مربوطه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد باید فرهنگسازی انجام گیرد و ایمنی و عمر ساختمان ها قربانی هزینه کمتر و استفاده از مصالح نامرغوب و ارزان نشود.

درویشی ادامه داد: هم اکنون شاهد هستیم در شهرستان های استان با توجه به افزایش قیمت مصالح اولیه بتن مانند شن و ماسه و سیمانی که در بورس کالا هر هفته در نوسان است، عرضه می شود سازندگان ساختمان به استفاده از بتن های دست ساز که هیچ گونه استانداردی ندارند، روی آورده اند و متأسفانه هیچ ارگانی جلوی این عمل را نمی گیرد و اگر زمانی حادثه ای پیش بیاید ما فقط دنبال مقصر می گردیم در حالیکه باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن کنیم.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان می تواند رکن اساسی در فرهنگسازی، آموزش و اجبار در استفاده از مصالح استاندارد در صنعت ساختمان داشته باشد، مطرح کرد: حضور ناظر پروژه در زمان های بتن ریزی از ابتدا تا پایان آن، می تواند نقش مهمی در یکنواخت بودن کیفیت بتن و نحوه گرفتن نمونه آزمایش داشته باشد.

درویشی با تأکید بر اینکه بتن، تنها موادی نیست که در سازه استفاده می‌شود و در کنار آن، میلگرد وجود دارد تست روی آنها انجام نمی‌گیرد بنابراین هرچقدر بتن مقاوم باشد، جواب نمی‌دهد، گفت: حدود ۶۰ واحد آزمایشگاهی داریم که بیزینس من واحد بتنی شده اند به طوریکه منافع آزمایشگاه در گرو کارکردن با من تولیدکننده و انبوه ساز است.

وی با اشاره به اینکه حضور مجریان ذیصلاح در عقد قراردادهای تأمین مصالح می تواند کمک شایانی به سازنده در استفاده از مصالح مطلوب و با کیفیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: فرهنگ برندسازی با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه بسیار کمرنگ است که رونق آن به حمایت رسانه ها و معرفی واحدهای تولیدی مصالح باکیفیت در جامعه نیاز دارد.

این تولیدکننده بتن در ادامه بیان کرد: سال گذشته گفتیم که سیمان تولید همدان با وجود اینکه استاندارد است اما به درد سازه‌های همدان نمی‌خورد و تازه بعد از یکسال، تغییراتی در آن، ایجاد کردند.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم برای سازه های ساختمانی شناسنامه ای تهیه کنیم تا در زمان خرید صرفاً به نمای ظاهری ساختمان و موادی که در نازک کاری استفاده شده، توجه نکنیم و سازه ساختمانی از چشم ما پوشیده نماند، کمک شایانی در ارتقاء ساخت ساختمان ها خواهد داشت.

درویشی در ادامه گفت: اضافه بناهایی که بعد از ساخت بنا به وجود می آید شاید در محاسبات ساختمان لحاظ نشده باشد و متأسفانه شهرداری در کمیسیون ماده ۱۰۰ با پرداخت یک جریمه می تواند این اضافه بناها را قانونی کند در حالیکه باید اضافه بنا در سازه ها تخریب شود.

وی اظهار کرد: مالک نباید قادر به انتخاب آزمایشگاه کنترل مصالح باشد و از طرف نظام مهندسی باید ارجاع شود، این موضوع تأثیر مهمی در صدور جواب ها و واقعی بودن آنها دارد و کمک شایانی در ساخت و ساز دارد که متأسفانه این عمل انجام نمی شود.

این تولیدکننده بتن در پایان یادآور شد: اکثر واحدهای کنترل کیفیت ما فاقد استاندارد هستند یعنی با توجه به پروانه ای که از اداره کل راه و شهرسازی دریافت کرده اند، کارهای نمونه برداری را انجام می دهند در حالیکه استاندارد کالا نگرفته اند که امیدواریم این امر شکل گیرد و نیروهایشان آموزش صددرصد دیده باشند.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی