پیشرفت فیزیکی لایروبی سد میل و مغان به ۷۵ درصد رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: روند عملیات اجرایی لایروبی بالادست سد میل و مغان مطلوب است و پیشرفت آن به ۷۵ درصد رسیده است.

پیشرفت فیزیکی لایروبی سد میل و مغان به ۷۵ درصد رسید
1400/11/20 15:45:51

علی حیدری اناری افزود: سد انحرافی میل و مغان از سال ۱۳۵۳ به صورت مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و آب کشاورزی ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت مغان و آب آشامیدنی شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز، بیله‌سوار و گرمی را تامین می‌نماید و نقش اساسی در رونق اقتصادی و صنعتی منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تاکید بر پیگیری و تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب در استان گفت: پیگیری تکمیل پروژه پایاب خداآفرین و اخذ ردیف اجرایی برای مرمت و بهسازی شبکه مغان، تکمیل سدها و شبکه‌های در حال احداث و آغاز عملیات اجرایی چند سد در استان جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب در این بخش است.

حیدری اُناری  برنامه تخصیص آب برای رونق و شکوفایی صنعت و همچنین احداث سدهای معیشتی در استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: موافقت با تخصیص منابع آب برای بخش صنعت از طرف شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به سازمان صنعت معدن وتجارت و تامین آب برای احداث ۱۱۰ سد معیشتی نیز به جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با بیان اینکه این استان برای آبیاری مزارع و زمین های مستعد خود به شیوه های موثر و نوین با کمبود آب مواجه است افزود:استان اردبیل یک استان حاصلخیز و با داشتن ۶۰۰ هزار زمین مستعد کشت با کمبود۴/۱ میلیارد متر مکعب آب مواجه است.

وی اظهار کرد: باید تلاش شود این میزان آب از حوزه های مهم ارس و همچنین با توسعه منابع آبی مشترک و مرزی افزایش یابد.

حیدری با بیان اینکه  ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شیوه آبیاری مدرن و ۷۴ هزار هکتار نیزاز طریق روش های غیر مدرن آبیاری می شوند افزود: در مقایسه با سال های گذشته هم اکنون راندمان در آبیاری مدرن استان ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: در خصوص تعیین حریم بستر رودخانه ها یک هزار و ۲۰۰ مورد مطالعه انجام شده و تا پایان سالجاری یک هزار و ۷۰۰ مورد مطالعه دیگر نیز انجام خواهد شد.

حیدری همچنین استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف آب را یادآور شد و افزود: باید از این ظرفیت بهترین بهره‌ها را جست و با تدوین برنامه‌های مستدل و علمی راه را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان در بخش آب باز کرد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است که در بیشتر آنها زمینه سرمایه‌گذاری گردشگری آبی وجود دارد.


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی