دستیابی به دانش ترکیب پوشش‌دهی مخازن نگهداری گوگرد مذاب

دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به دست‌یابی به محصولی از ترکیب سرامیکی مقاوم به گوگرد مذاب برای پوشش‌دهی داخلی مخازن نگهداری گوگرد مذاب و سطوح بتنی شد که طول عمر این مخازن در صنایع نفت و پتروشیمی را به میزان زیادی افزایش می‌­دهد.

دستیابی به دانش ترکیب پوشش‌دهی مخازن نگهداری گوگرد مذاب
1400/11/16 11:04:31

این تحقیق حاصل تلاش عارفه کریمی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد و دانشجوی دکترای مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی اصفهان با راهنمایی علی اشرفی، دانشیار و احمد منشی، استاد این دانشکده است که علاوه بر رتبه نخست در جشنواره ملی اختراعات و نوآوری خیام، در بخش بین‌المللی این رویداد نیز جایزه ویژه سازمان مالکیت معنوی و اختراعات جهان (WIPA) را به خود اختصاص داده است.

پوشش تولید شده علاوه بر نوآوری، قابلیت اعمال بر روی سطوح مختلف شامل سطوح بتونی و فلزی را دارد و سبب افزایش مقاومت به خوردگی در برابر گوگرد و ترکیبات آن در دما­های بالا می­‌شود.

عارفه کریمی با بیان این‌که تحقیقات گسترده در زمینه حفاظت مخازن نگهداری گوگرد مذاب، نشان می‌داد عملکرد آن‌ها در شرایط واقعی رضایت‌بخش نیست، اظهار کرد: دستیابی به راه‌حل‌های نوین و مؤثر برای حفاظت و افزایش عمر سرویس دهی مخازن و سطوح در شرایط تماس با گوگرد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که تولید پوشش‌های سرامیکی مقاوم در برابر گوگرد مذاب و ترکیبات خورنده آن می‌تواند برای بهبود عملکرد مخازن و ممانعت از خوردگی آن‌ها مفید واقع شود، خاطر نشان کرد: این محصول جدید و نوآورانه با هدف حفاظت از خوردگی و سایش سطوح در تماس با اسید سولفوریک و گوگرد مذاب در مخازن نگهداری گوگرد مذاب در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، با توجه به شرایط و امکانات فعلی ایران تولید شده است.

دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: بررسی عملکرد و میزان خوردگی این پوشش در شرایط شدیدتر نسبت به شرایط کاری واقعی مخازن نگه‌داری گوگرد مذاب، به مدت 3 ماه نزدیک به صفر بوده است.

کریمی با بیان این‌که گوگرد به‌عنوان عنصری استراتژیک، ساخت و تولید آن برای بسیاری از صنایع مورد اهمیت است، ادامه داد: در سال‌های اخیر صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در حال تغییر و اصلاح فرآیندهای تولید گوگرد و سایر محصولات استحصال شده از نفت وگاز با کیفیت عالی و با حداقل قیمت ممکن هستند.

وی اضافه کرد: در کلیه صنایع و واحدهای تولیدی، سطوح بتونی و فلزی شامل سطوح کف، دیواره‌ها، سقف، فونداسیون مخازن، برج‌ها و راکتورها، فونداسیون پمپ‌ها، کانال‌ها و ترنچ‌ها، سامپ‌ها، خطوط انتقال و پیت‌ها در صورت وجود مواد خورنده باید در برابر بارهای شیمیایی، مکانیکی و حرارتی محافظت شود.

این محقق رشته خوردگی و حفاظت از مواد، استفاده از این دانش فنی در صنایع نفتی و پتروشیمی را به طور جدی توصیه کرد و افزود: درحال حاضر پوششی برای جلوگیری از خوردگی داخلی مخازن گوگرد مذاب و همچنین پوشش سطوح بتنی موجود نیست. مخازن گوگرد مذاب در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها همواره در معرض خوردگی است و استفاده از ماده­ مقاوم برای جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر آن‌ها ضروری به نظر می­‌رسد.

دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: این محصول با روش‌های مختلف پاششی برای صنایعی که در معرض اسید سولفوریک موجود در محیط باشند، با پوشش بر روی سطوح فلزی و بتنی برای حفاظت سطوح داخلی مخازن گوگرد مذاب، سطوح سرامیکی (آجر و بتن و...) یا مخازن نگه­داری و ذخیره سازی گوگرد مذاب و سایر ترکیبات گازی خورنده، کاربردی است.

با بهره‌گیری از این محصول نوین فناورانه در صنایع گوناگون، نشتی‌های مخزن نگهداری گوگرد مذاب و کاهش فولاد مصرفی به دلیل وجود لایه محافظ به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد و سبب افزایش طول عمر این مخازن در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، همچنین کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات مخازن وکاهش زمان تعمیرات و توقفات ناشی از آن می‌شود.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی