بتن اکسپوز و کاربردهای آن

بتن اکسپوز به پنل های بتنی می گویند که معمولا به صورت پیش ساخته برای استفاده در محل مورد نظر ساخته می شوند

بتن اکسپوز و کاربردهای آن
1400/05/20 15:54:40

بتن اکسپوز به پنل های بتنی می گویند که معمولا به صورت پیش ساخته برای استفاده در محل مورد نظر ساخته می شوند. این بتن به دلیل سطح صاف، یکدست و صیقلی خود در نماکاری و زیباسازی ساختمان کاربرد دارد و به همین دلیل به «بتن نما» یا «بتن معماری» نیز معروف است. این نوع بتن، برای معماران این امکان را فراهم می کند که به آسانی برنامه های مربوط به دکوراسیون داخلی نظیر رنگ آمیزی را روی آنها اجرا کنند.

کاربرد بتن اکسپوز 

از جمله مزایای بتن نما، دوام و استحکام در کنار کیفیت آن است. همچنین برخوردار بودن از سطح یکدست، این نوع بتن را در رده یکی از گزینه‌های مطرح طراحان به منظور استفاده در سطح خارجی و نمای کار قرار داده است. این موارد سبب شده تا طراحان، معماران داخلی و خارجی توجه خاصی به این نوع بتن از خود نشان دهند. 

این نوع بتن در نماسازی‌های خارجی ساختمان‌های کوچک و بزرگ، معماری و دکوراسیون داخلی، کفپوش استخر، به عنوان بدنه و اسکلت مبلمان ویلایی، صندلی‌های شهری و معابر، کفپوش معابر و پیاده رو، دیوارها، تابلو ها و.... مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

 

مزایای بتن اکسپوز 

ماده اصلی در ساختار پنل‌های پیش ساخته بتنی، ماسه و خمیر سیمان است. برخورداری از زیبایی، دوام و استحکام بالا از نخستین مزایای این نوع بتن به شمار می‌رود. بنابراین برای نمای خارجی ساختمان از نظر زیبایی، کیفیت، مقاومت و دوام بسیار مناسب است که حتی پس از سال‌ها نیز همچنان زیبایی و تمیزی اولیه خود را حفظ می کند.  

درباره سایر مزایای بتن نما، می توان به سازگاری با انواع آب و هوا و شرایط جوی مختلف اشاره کرد. شاید کمتر ماده‌ای یافت شود که هم برای نقاط مرطوب و پرباران و هم برای آب و هوای گرم و خشک و مناطقی که دارای سرمای شدید هستند، مناسب باشد. مزیت بتن اکسپوز، این است که در تمام شرایط آب و هوایی مختلف و در تمام فصل های سال امکان پیاده سازی آن وجود دارد.

 

مزیت دیگر این نوع بتن، مقاومت آن در برابر رطوبت، آب و یخ زدگی است که موجب می شود تا برای استفاده در کف استخرها و کف سازی معابر به یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار رود. برخورداری از مقاومت بالا در برابر نوسانات دمایی و عوامل فیزیکی، شیمیایی و طبیعی، از جمله مزایای این نوع بتن است. 

از مزایای دیگر بتن نما، قابلیت تولید آن در ابعاد مختلف است، به عبارت دیگر، یعنی پنل‌های بتنی هم در ابعاد سفارشی و هم در ابعاد استاندار تولید می‌شوند که برحسب نیاز می‌توانید سایز آنها را نیز از قبل تعیین کرد. 

مقرون به صرفه بودن نیز یکی دیگر از مزایای این نوع بتن است. انعطاف پذیری و وزن سبک، سهولت در جابه‌جایی و انعطاف پذیری بالا جزو مواردی است که سرعت انجام پروژه‌های ساختمانی را افزایش می‌دهد.

تنوع طرح و مدل به همراه قابلیت رنگ پذیری، مزیت دیگر این نوع بتن است. امروزه پنل‌های بتنی در طرح‌های مختلف برای دکوراسیون داخلی و طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. 

ضد سایش و مقاوم در برابر فشار و ضربه، مزیت دیگر است که  در اثر استفاده بلندمدت دچار سایش و خرابی نمی‌شود. همچنین پنل‌های بتنی در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند.

به وجود آورنده دکوراسیونی خاص با استفاده از بتن در طراحی داخلی هستند که می توانند دکوراسیونی زیبا و چشم نواز را ایجاد کنند. 

معایب بتن اکسپوز 

این نوع بتن همچون هر مصالح ساختمانی دیگر، در کنار مزایایی که دارد،  معایبی نیز دارد. هر چند این معایب در برابر نقاط قوت آن قابل چشم‌پوشی هستند.

 در استفاده از پنل‌های بتنی در معماری و طراحی داخلی باید ترکیب رنگ‌ها را مدنظر قرار داد. استفاده بسیار از این نوع بتن با رنگ طبیعی ممکن است حس سردی و خشکی به محیط القا کند. هرچند این مشکل با کمک مشاوران و متخصصان این حوزه قابل رفع است. 

ویژگی‌های بتن اکسپوز

- سطحی براق و نیمه صیقلی دارد.

-    این بتن را می توان به شکل حصیری، خشتی و ساده ساخت.

- در سه رنگ خاکستری کمرنگ، معمولی و پررنگ موجود است. 

-    میزان مصرف این بتن در هر متر مربع، 40 کیلوگرم است. 

ویژگی‌های فنی بتن اکسپوز

بتن نما دارای وزن مخصوص 1500کیلوگرم بر مترمکعب، ضخامت یک سانتیمتر تا 10 سانتیمتر، مقاومت فشاری 380 میلی پاسکال و عمر مفید 70 تا 90 سال است. 

انواع بتن اکسپوز 

ساخت بتن نما به دو روش «پنل‌های پیش ساخته» و «اجرا در محل پروژه» ساخته می شوند. 

-     پنل‌های پیش‌ساخته

بتن پیش ساخته با استفاده از قالب های از پیش آماده در کارخانه های تولید بتن ساخته می‌شوند. این کارخانه ها با استفاده از قالب های پرکاربرد اقدام به آماده سازی بتن ها بر اساس استانداردهای لازم می کنند. 

-     اجرا در محل پروژه

این روش معمولا برای پروژه هایی مانند ساخت پل‌ها و ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که مراحل تولید و بتن ریزی آن در محل پروژه انجام می شود. در برخی از پروژه های بزرگ، استفاده از بتن های پیش ساخته هزینه بالایی دارد، از همین رو بیشتر پیمانکاران ترجیح می دهند عملیات آماده سازی و قالب گذاری بتن اکسپوز را در محل اجرای پروژه انجام دهند. 

 


کلمات کلیدی :


انواع بتن
  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی