مصوبه‌ای برای تسکین بازار ملتهب سیمان در کردستان

مسوولان درصدند بازار ملتهب سیمان در کردستان را با مصوبه کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و تنظیم بازار استان متعادل سازند و این اقدام انجام شده و امید می‌رود که اثر بخش باشد.

مصوبه‌ای برای تسکین بازار ملتهب سیمان در کردستان
1400/05/05 09:44:15

بازار سیمان مدتی است در کل کشور و به تبع کردستان دچار آشفتگی شده و عرضه آن با مشکلاتی مواجه شده و همین هم منجر به افزایش چند برابری قیمت آن و در نتیجه گرانی بتن و هزینه تمام شده مسکن و خلل در اجرای پروژه های عمران شهری شده است.
قطعی برق و عرضه سیمان در بورس از جمله مهمترین عوامل ایجاد مشکل در تولید و عرضه سیمان در کشور بیان شده است که بنابر اعلام مسوولان از امروز برق کارخانجات سیمان وصل و روز چهارشنبه هفته جاری هم تکلیف عرضه سیمان در بورس مشخص می شود.
استان کردستان دارای یک کارخانه تولید سیمان واقع در شهرستان بیجار است که این واحد زیرمجموعه هلدینگ غدیر بوده و ظرفیت تولید روزانه آن ۲ هزار و ۳۰۰ تن است.
حال با توجه به کمبود سیمان و افزایش قیمت آن در بازار استان یکصد و شصت و ششمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان روز دوشنبه با دستور کار تامین سیمان استان تشکیل شد.
کارخانه سیمان کردستان باید نیاز استان را تامین کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در این جلسه تاکید کرد: در شرایط فعلی کارخانه سیمان بیجار باید تامین نیازهای استان را در اولویت قرار دهد.
خالد جعفری با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده مربوط به سیمان در کشور موقتی است، اضافه کرد: انتظار می رود با توجە بە اینکە کارخانە سیمان بیجار تنها کارخانە سیمان استان است باید تامین نیازهای استان در اولویت باشد تا کارهای عمرانی و کارگاه های تولید بتن استان با مشکل مواجە نشوند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد مصرف سیمان استان از کارخانە تولید سیمان بیجار تامین می شود، گفت: ما در هر شرایطی برای تداوم تولید کارخانە سیمان بیجار تلاش کردیم و با توجە بە اینکە دیگر قطعی برق برای کارخانە های سیمان رفع شدە امیدواریم طی روزهای آیندە به طور کامل مشکلات بخش سیمان مرتفع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعە منابع استاندار کردستان اضافە کرد: تامین نیاز روزانە سیمان استان مصوبە کارگروە تنظیم بازار و کارگروە تسهیل و رفع موانع تولید استان است و باید اجرایی شود.

شانه خالی کردن کارخانه سیمان بیجار از تامین نیاز داخل استان قابل پذیرش نیست
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: هر زمان که کارخانه سیمان بیجار با مشکل مواجه شده مسوولان استان به سرعت با تشکیل جلساتی همه تلاش خود را در راستای رفع آن کردند.
محمد دره‌وزمی در ارتباط با اینکه مدیران کارخانه سیمان کردستان بیان می کنند برای تامین نیاز استان از مدیران هلدینگ غدیر و ساتا باید کسب تکلیف کنند چراکه تصمیم نهایی را آنها می گیرند، افزود: مسوولان ارشد استان برای رفع مشکلات کارخانه سیمان منتظر دستور مسوولان کشوری نماندند و در دوره های مختلف از این واحد تولیدی حمایت کردیم و اکنون هم وظیفه آنها است نیاز استان را تامین کنند.
وی با تاکید بر اینکه کارخانه سیمان بیجار نباید نسبت به وضعیت موجود استان بی تفاوت باشد، گفت: این کارخانه متعلق به مردم استان است و باید دغدغه تولیدکنندگان و مجریان پروژه های عمرانی را رفع کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: پروژه های عمرانی تعطیل شده و واحدهای تولیدی بتن با مشکل مواجه شدند و در این شرایط کارخانه سیمان بیجار به عنوان تنها تولیدکننده سیمان استان باید همه تلاش خود را برای رفع این مشکلات انجام دهد و بهانه تراشی نکند.

در این جلسه مطرح شد که کارخانه سیمان سامان کرمانشاه در این مدت بخشی از نیاز واحدهای تولید بتن کردستان را تامین کرده است با این وجود کارخانه سیمان بیجار نبود برق و عرضه در بورس را بهانه عدم اختصاص سیمان مورد نیاز به واحدهای داخلی اعلام کرده است.
اخذ تصمیم در مورد عرضه محصولات کارخانه سیمان بیجار توسط هلدینگ غدیر
علیرضا همتی مدیرکارخانه سیمان کردستان هم در این جلسه به مشکلات پیش‌روی این واحد تولیدی اشاره کرد و اظهار داشت:  ۲۵ سال از عمر احداث کارخانه سیمان استان می گذرد و جزو واحدهای مستهلک محسوب می شود.
وی اضافه کرد: ماه‌های آذر، دی و بهمن سال ۱۳۹۹ بدلیل قطعی گاز تولید کارخانه متوقف شد و بعد از رفع این مشکل هم از ابتدای تیر امسال قطعی برق دوباره این واحد را به تعطیلی کشاند.
همتی با اشاره به اینکه نرخ حامل های انرژی از جمله گاز و برق ۲ برابر شده است، افزود: شرکت برق منطقه ای شمال غرب کشور، برق واحدهای تولیدی در این منطقه را قطع نکرد و ما هم نیاز به چنین حمایت های ویژه ای در استان داریم.
مدیرکارخانه سیمان کردستان یادآور شد: کارخانه سیمان سامان کرمانشاه متعلق به بخش خصوصی است و خود تصمیم می گیرند محصولشان را در کجا عرضه کنند ولی کارخانه سیمان بیجار متعلق به هلدینگ های غدیر و ساتا است و ما خود تصمیم گیرنده نیستیم.
همتی اظهار داشت: اگر در سال گذشته ۶۰ تا ۷۵ درصد محصولات خود را در بازار استان عرضه می کردیم این میزان در سال جاری به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
رییس انجمن تولیدکنندگان بتن کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه ۳۲ واحد تولید بتن در استان وجود دارد، گفت: نیاز روزانه این واحدها به سیمان ۲ هزار تن است.
فرزاد سعادتمند با اشاره به اینکه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن از نیاز واحدهای تولید بتن استان از کارخانه سیمان سامان کرمانشاه تامین می شود، افزود: مابقی نیاز این واحدها را انتظار داریم کارخانه سیمان بیجار تامین کند.
وی اظهار داشت: کارخانه سیمان بیجار سال ۱۳۹۰ تسهیلاتی را دریافت کرد تا ظرفیت خود را از ۲ هزار و ۳۰۰ تن به سه هزار تن افزایش دهد ولی اعلام ظرفیت تولید این واحد از سوی مدیران آن حاکی از عدم تحقق این وعده است.
در این جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان علاوه بر مشکل کمبود سیمان در بازار و ملزم کردن کارخانه سیمان بیجار به تامین نیاز استان ۱۲ مورد مربوط به تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی هم مطرح و مصوب شد.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی