بورس، متهم ردیف اول آشفته بازار سیمان/ درهای صادرات را ببندید

همراه با رشد چشمگیر بهای سیمان این روزها عوامل مختلفی را برای ایجاد این آشفته بازار اعلام می‌کنند، عواملی که بیشترشان تا پیش از این هم بر بازار سیمان سایه افکنده بودند.

بورس، متهم ردیف اول آشفته بازار سیمان/ درهای صادرات را ببندید
1400/05/04 14:07:55

استان بوشهر با ۳ کارخانه سیمان فعال دشتستان، مند دشتی و ساروج کنگان این روزها همانند روزهای آغازین سال که بازار بوشهر از سیمان تهی شده بود بار دیگر دچار بحران سیمانی شده‌ است. سیمان یا پیدا نمی‌شود یا اگر پیدا شود باید آن را به بهای کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان خرید.  

در این میان عده‌ای قطعی برق کارخانه‌های سیمان را علت دانسته‌اند و برخی دلالان، مافیا و سلاطین را مقصر می‌دانند.

دیروز دادستان بوشهر از کشف و پلمب یک انبار سیمان در دشتستان خبر داد و گفت: در راستای برخورد با گرانفروشی و احتکار کالا یک انبار سیمان پس از کشف و اعلام گزارش اطلاعات سپاه شهرستان دشتستان و حسب دستور قضایی پلمب شد.

علی حسن‌پور اعلام کرد که برای افرادی که اقدام به احتکار حدود ۲هزار کیسه سیمان و گرانفروشی کرده بودند پرونده قضایی تشکیل شده است.

رئیس انجمن بتن استان بوشهر اظهار کرد: اگر چه افزایش یکباره قیمت سیمان ناشی از قطع برق کارخانه ها به صورت مقطعی عرضه را کاهش و قیمت سیمان را بالا برد اما اکنون بورس است که بازار سیمان به هم ریخته است.

غلامرضا بحریه گفت: کمتر از یک ماه است که کارخانه‌های سیمان کشور وارد بازار بورس شده‌اند، افرادی که سرمایه زیاد دارند سیمان را به صورت عمده از بازار بورس می‌خرند و بعد در بازار به هر قیمتی که دوست داشته باشند می‌فروشند.

وی اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت سیمان را عرضه در بورس دانست و بیان کرد: کارخانه‌های سیمان در بورس، عرضه را برای ایجاد یک شرایط رقابتی و افزایش قیمت، پایین‌تر از تقاضا نگه می‌دارند.

رئیس انجمن بتن استان بوشهر با اشاره به اینکه کمبود عرضه خود عامل حضور دلال‌ و مافیا در بازار است، بیان کرد: وقتی عرضه به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد دیگر حضور دلال‌ها توجیهی ندارد.

بحریه تصریح کرد: در حالی که کارخانه‌های استان بوشهر بیش از ۲ برابر نیاز استان تولید دارند.

وی خاطر نشان کرد: صادرات سیمان نیز از عوامل دیگر تاثیر گذار بر بازار سیمان است به ویژه در شرایط کنونی که کمبود عرضه در استان بوشهر وجود دارد بستن درهای صادرات کم شایانی به این بازار خواهد کرد.

اوایل امسال نیز استان بوشهر با مشکل کمبود و قیمت بالای سیمان روبه‌رو بود، در آن زمان برای بهبود شرایط کارخانه‌ها موظف شدند روزانه ۶ هزار و ۶۰۰ تن سیمان تولید و به بازار و پروژه‌های عمرانی استان تحویل دهند همچنین صادرات محصول ۳ کارخانه سیمان استان بوشهر منوط به تامین نیاز داخلی شد.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی