تعطیلی پروژه‌های عمرانی در قزوین به دلیل کمبود سیمان

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی استان قزوین گفت: در هفته‌های اخیر به دلایل مختلفی ازجمله قطعی مکرر برق و افزایش هزینه‌های تولید، کارخانه‌ها، تولید سیمان خود را کاهش داده‌اند و بسیاری از پروژه‌ها به دلیل کمبود سیمان رو به تعطیلی هستند.

تعطیلی پروژه‌های عمرانی در قزوین به دلیل کمبود سیمان
1400/04/28 15:27:43

میثم صوفی نیارکی با اشاره به معضل کمبود سیمان، تصریح کرد: در هفته‌های اخیر و بنا به دلایلی ازجمله قطعی مکرر برق و افزایش هزینه‌های تولید، اغلب کارخانه‌های سیمان، تولید خود را کاهش داده‌اند و این موضوع باعث به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت مصوب هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی ۳۰ هزار تومان است درحالی‌که قیمت سیمان در بازار سیاه بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است، در حال حاضر سیمان از طریق بورس خریدوفروش می‌شود و مصرف‌کنندگان برای خرید سیمان باید از طریق بورس اقدام کنند به‌طور میانگین قیمت واقعی هر تن سیمان ۵۲۰ هزار تومان یعنی هر پاکت سیمان ۲۷ هزار تومان است اما بعد از تقاضا و خرید ارسالی وجود ندارد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی استان قزوین تأکید کرد: در برخی موارد علی‌رغم پیش‌خرید و واریز وجه، سیمانی برای ما ارسال نمی‌شود و در حال حاضر معضل کمبود سیمان پروژه‌های عمرانی را در آستانه تعطیلی کامل قرار داده است.

وی یادآور شد: پیمانکاران پروژه‌های عمرانی استان، سیمان را به‌صورت کلی خرید می‌کنند و هم‌اکنون در تهیه آن با مشکل جدی مواجه هستند این در حالی است که کارخانه سیمان آبیک در استان قزوین فعالیت دارد، فعالیت کارخانه سیمان در استان‌های هم‌جوار ازجمله البرز، گیلان و زنجان توزیع می‌شود در حالی که ما در استان قزوین برای تأمین سیمان از استان‌های همدان و گیلان با مشکل روبه‌رو هستیم.

صوفی نیارکی خاطرنشان کرد: همزمان با افزایش قیمت سیمان، شاهد افزایش قیمت بتن آماده و میلگرد نیز هستیم به‌طوری‌که قیمت میلگرد به بالاترین سطح قیمت خود در سال‌های اخیر رسیده است؛ این افزایش قیمت‌ها درنهایت باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده پروژه‌های عمرانی می‌شود.

وی اظهار کرد: در صورت ادامه روند فعلی استقبال پیمانکاران برای شرکت در مناقصات کاهش پیدا می‌کند و پروژه‌های فعال فعلی نیز به سمت‌وسوی تعطیلی کشیده می‌شود، ما در حالی از کمبود سیمان رنج می‌بریم که کارخانه سیمان آبیک در جوار ما آسیب‌های زیست‌محیطی متعددی برای استان ایجاد کرده است.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی