سد عمارت استان اردبیل تیرماه آبگیری می‌شود

استاندار اردبیل گفت: با توجه به اقداماتی که در سد عمارت شهرستان انگوت در شمال استان اردبیل انجام شده پیشرفت فیزیکی این پروژه به بیش از۹۵درصد رسیده است و آبگیری سد از تیر ماه آغاز می‌شود.

سد عمارت استان اردبیل تیرماه آبگیری می‌شود
1400/02/25 09:24:26

اکبر بهنامجو روز پنجشنبه در جریان بازدید از روند عملیات اجرایی پروژه سد عمارت اظهار کرد: تاکنون ۷ میلیون متر مکعب از عملیات خاکبرداری و خاکریزی این پروژه به اتمام رسیده و عملیات اجرایی۳۳۰ متر از تاج پل و بتن ریزی ۱۲۰هزار مترمکعب آن در مراحل آخر قرار دارد.

وی اضافه کرد: این سد از سال ۸۳ تا ۹۳ تنها ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی از سال ۹۳ به بعد عملیات اجرایی آن سرعت بیشتری گرفته و اکنون در مرحله پایانی قرار دارد و به ۹۵درصد رسیده است.
به گفته استاندار اردبیل، کمبود اعتبار از مشکل اصلی احداث سد عمارت بود ولی امسال طی جلسه‌ای مشترک با هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مقرر شد شرکت دی متعلق به بنیاد مستضعفین 600 میلیارد تومان برای تکمیل این سد فاینانس کند.

وی افزود: همچنین 70 میلیارد تومان  با مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه  برای این پروژه تامین شد.

به گفته وی، سد عمارت در کنار سدهای ارس و خداآفرین بزرگترین سد شمالغرب کشور است و ۱۰ کیلومتر طول دارد و برای آب شرب، کشاورزی و گردشگری از آن استفاده می شود.

بهنامجو از جابجایی روستاهای اطراف حوضچه سد عمارت خبر داد و افزود: حوضچه این سد ۶۶۰هکتار مساحت دارد که جابجایی روستاهای همجوار آن از جمله روستای مولان با همکاری استان آذربایجان شرقی در حال انجام است و در صورت آبگیری آب شرب شهرهای تازه کند، انگوت و گرمی تامین، و تحول عظیمی در منطقه ایجاد می‌شود.

استاندار اردبیل دربخش دیگری از سخنان خود گفت: عملیات اجرایی پروژه‌های سدسازی در استان اردبیل با سرعت مطلوبی در حال انجام است ونتیجه این اقدامات در سال های آتی خود را نشان می دهد.
وی بیان کرد: در بحث پایاب سدها تحول بزرگی در استان صورت گرفته به طوری که کار اجرایی پایاب سد گیوی بعد از چندین سال تعطیلی، در سال گذشته فعال شد و احداث تونل و خطوط انتقال آب آن با تامین اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه از سوی بانک ها و اختصاصی از بودجه عمومی دولت در حال انجام است.

بهنامجو از آغاز بهره‌برداری سد سبلان بعد از ۱۵سال توقف خبر داد و بیان کرد: این سد با تامین اعتبار مناسب و پیگیری آب منطقه ای اردبیل به بهره برداری رسیده و بخش مهمی از منطقه را پوشش می دهد.
وی ادامه داد: پایاب سد خدا آفرین نیز با صرف هزینه حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که با رایزنی هایی که با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو و معاون رئیس جمهور انجام شد، ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فروش املاک اراضی بر مبنای تبصره قانون بودجه تامین اعتبار شد.

استاندار اردبیل اظهار کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان نیز هفته آینده طی دو قسط توسط آقای نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می شود.

او با بیان اینکه سد خدا آفرین ۴۵ هزار هکتار از اراضی دشت مغان را آبیاری می کند، عنوان کرد: در حال حاضر این پروژه با بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی با واگذاری اراضی در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی