ضرورت جوانسازی و جایگزینی روسازی بتنی با آسفالتی
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ایران بر ضرورت جوانسازی و بازیافت آسفالت و جایگزینی روسازی بتنی با روسازی آسفالتی تأکید کرد.
مجید کیانپور، در چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات، اظهار کرد: خوشبختانه در بحث استفاده از تکنولوژی روز چه در بحث استفاده از اسکنرهای لیزری که در سطح جادهها استفاده میشود و دستگاه RFP و دیگر دستگاهها که به کمک تکنولوژی روز و آزمایشهای غیر مخرب میآید، مجهز هستیم.
وی ادامه داد: به وسیله تحلیلهایی که مهندسان مشاور در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارند، نحوه نگهداری راهها نیز مشخص میشود.
این مسئول یادآور شد: میتوانیم در راستای نگهداری جادهها با توجه به نوع خرابی و نوع مشکلات شریانها بین شش تا ۱۰ برابر صرفهجویی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ایران با بیان اینکه هرچقدر نگهداری جادهها با استفاده از تکنولوژی روز انجام شود، قطعاً استفاده بهتری از منابع خواهیم داشت، اظهار کرد: باید در بحث روکشهای تقویتی و حفاظتی نیز به سمت روشهای روز دنیا برویم و بالا بردن عمر مفید روکشهای آسفالتی را مدنظر قرار دهیم.
کیانپور عنوان کرد: در حوزه دانش غنی هستیم اما باید فاصله حوزه دانش و اجرا را کاهش دهیم و به حداقل برسانیم.
وی اضافه کرد: همچنین باید سعی کنیم اپراتورهایی که طی کل فرآیند اجرا به کار میگیریم، از زمان تولید تا زمان اجرای نهایی کار توسط نیروی مهارت دیده انجام دهیم.
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال است در وزارت راه و شهرسازی بحث نوسازی بتنی به مرحله اجرا رسیده است، گفت: این امر کافی نیست، ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و الان حدود ۶۰ الی ۶۵ میلیون تن تولید میشود، لذا باید با توجه به قیمت فرآوردههای قیری از روسازی بتنی استفاده کنیم و روکش نهایی یک روکش آسفالتی باشد.
کیانپور تصریح کرد: آسفالت بازیافتی و جوانسازی آسفالت را خیلی جدی دنبال نکردهایم که این امر نیز باید فراگیر شود و باید به سمتی حرکت کنیم که روی جوانسازی آسفالت تلاش بیشتری صورت گیرد و به عنوان یک روش مهم و اولویتدار جزو اقدامات قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قریب به شش میلیون تن قیر در کشور تولید میشود، عنوان کرد: براساس مصوبه مجلس حدود چهار میلیون از آن به دستگاههای اجرایی اختصاص مییابد.
وی افزود: در این میان قیرهای وارداتی نیز وجود دارد که وارد پروژهها میشود و برای پایین آوردن قیمت نهایی کیفیت آن ممکن است دستخوش تغییر شود.
این مسئول گفت: از این رو وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است روی آزمایشهای تأیید قیر حساسیت بیشتری وجود داشته باشد تا نام محصول تولید کنندگان تحتالشعاع قرار نگیرد و قیر نامرغوب وارد پروژهها نشود.
منبع: ایسنا