بالاترین استانداردسازی مصالح ساختمانی در اصفهان مربوط به سیمان و کاشی است

مدیرکل استاندارد اصفهان گفت: بالاترین میزان استانداردسازی در میان کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در استان مربوط به سیمان و انواع کاشی به ترتیب با ۱۰۰ و ۹۱.۷ درصد است.

بالاترین استانداردسازی مصالح ساختمانی در اصفهان مربوط به سیمان و کاشی است
1401/05/11 09:39:14

محمود فرمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از هشت مجموعه تولید سیمان فعال و زیر پوشش اداره کل استاندارد استان اصفهان همه آنها معادل ۱۰۰ درصد دارای پروانه استاندارد هستند و از ۱۲ واحد تولید انواع کاشی نیز ۱۱ واحد معادل ۹۱.۷ درصد پروانه استاندارد دارند.

وی میزان واحدهای دارای پروانه استاندارد در بین واحدهای تولیدی عایق رطوبتی را ۸۰ درصد، بتن آماده ۷۷.۶ درصد، انواع آجر و پنل رسی ۷۶.۷ درصد، شیشه های ساختمان ۷۴.۱ درصد و بلوک پلی استایرن ۵۲ درصد اعلام و اضافه کرد: کمترین میزان استانداردسازی مربوط به تیرچه خرپایی با ۴۶.۸ درصد و سنگدانه ۵۰.۶ درصد است.

فرمانی از مهمترین دلایل پایین بودن میزان استانداردسازی در واحدهای تولید تیرچه خرپایی را نوع تولید و مصرف آن دانست و اظهار داشت: برای تولید این محصول به تاسیسات و تجهیزات پیچیده ای نیاز نیست و بطور مستقیم از محل تولید به مصرف منتقل می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولید سنگدانه نیز در شرق و شمال شرق اصفهان مستقر هستند که مجوز تولید ندارند و ما نمی توانیم به آنها پروانه استاندارد بدهیم.

فرمانی با اشاره به نظارت و بازرسی های اداره کل استاندارد استان اصفهان بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی، اظهار داشت: برخی از مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری هستند و در ساخت و ساز نیز باید از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته و چهار ماه نخست امسال ۲۳۸ اخطار به واحدهای تولید مصالح ساختمانی در استان صادر و ۱۴ واحد پلمب شد.

وی با اشاره به اعلام جرم برای ۶۵ فقره پرونده در زمینه مصالح ساختمانی غیر استاندارد در این مدت، افزود: احکام صادره قضایی برای واحدهای متخلف مصالح ساختمانی نیز در این مدت معادل یکهزار و ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۸ ماه حبس تعزیری بوده است.

وی به گزارش کارگروه مصالح و تجهیزات صنعت ساختمان استان در چهار ماه نخست امسال نیز اشاره و اضافه کرد: از ۲۵ بازرسی صورت گرفته، سه مورد تعلیق و ۲ مورد ابطال پروانه استاندارد، سه مورد اخطاریه حقوقی، چهار فقره اعلام جرم، ۲ ارجاع به کمیسیون ماده ۴۲ و سه مورد دریافت پروانه استاندارد داشتیم.

فرمانی مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی را در ارتباط با استانداردسازی محصولات، نبود دسترسی واحدهای تولیدی آجر و سنگدانه به مواد اولیه مناسب، اتلاف انرژی بالا، ناهمگونی محصول و عدم پخت کامل و مناسب مصالح کوره ای به دلیل سنتی بودن ساختار آنها، عدم شستشوی کامل سنگدانه ها به دلیل کمبود آب، عدم تعیین تکلیف قطعی برای واحدهای تولیدی درباره احرای مصوبه کمیته امور زیربنایی، عدم نظارت کافی در حوزه مصرف مصالح و تجهیزات ساختمانی، عدم وجود حساسیت کافی مجریان و ناظران به کیفیت مصالح و کنترل استاندارد در طرح های دولتی و خصوصی و شیوه های نادرست و غیر علمی در کارگاه های سنتی عنوان کرد.

وی، عدم اهتمام به دریافت یا تمدید پروانه استاندارد، رقابت ناسالم و فروش محصولات واحدهای فاقد پروانه استاندارد و تولید مصالحی مانند بتن، تیرچه و بلوک بدون مجوز در محل برخی از پروژه های انبوه سازی را از دیگر مشکلات مربوط به استانداردسازی مصالح ساختمانی در استان اصفهان برشمرد و گفت: در مجموع حدود ۹۰۶ واحد تولیدی فعال مصالح ساختمانی در استان شناسایی شده است و ۸۶ آزمایشگاه همکار برای کنترل و ارزیابی کیفیت این محصولات داریم.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی عمومی درباره استانداردسازی مصالح ساختمانی، خاطرنشان کرد: ما پیشنهادهایی در این زمینه به مسوولان ارائه کردیم که از جمله آنها می توان به جلوگیری از مصرف مصالح ساختمانی غیر استاندارد توسط مهندسان ناظر و مجریان ذیصلاح و عدم ارائه مجوز پایان کار توسط شهرداری ها به ساختمان هایی که در آن از مصالح ساختمانی غیر استاندارد استفاده شده است، اشاره کرد.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی