صنعت فروسیلیس ملایر روی ریل توسعه

ملایر جدای از برخورداری از ۲ برند جهانی، پنج شهرک و نواحی صنعتی، فعالیت بیش از ۲۶۰ واحد تولیدی و صنعتی و مزیت‌های بی‌شمار، مسیر روشنی را در بومی‌سازی صنعت فروسیلیس در پیش گرفته و امروز به قطب تولید و فرآوری سیلیس در کشور تبدیل شده است.

صنعت فروسیلیس ملایر روی ریل توسعه
1401/03/23 11:04:07

بیش از یک دهه است که ملایر به واسطه وجود معادن غنی و ذخایر سرشار معدنی، به اوج شکوفایی و جهش در صنعت فروسیلیس رسیده است.

سال ۸۹ با احداث شهرک صنعتی جوکار در زمینی به مساحت ۹۵ هکتار، پایه‌های صنعت فروسیلیس در جنوبی‌ترین شهر استان همدان بنا شد و با وجود فراز و نشیب‌های بسیاری در مسیر رشد و پویایی، ملایر امروز به عنوان قطب تولید فروسیلیس حرف‌های بسیار در این صنعت دارد.

برخورداری حدود ۷۱ درصد از معادن سیلیس استان همدان در ملایر و استخراج سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تُن سیلیس از معادن این شهرستان و البته تامین زیرساخت‌های لازم، موجب شد تا بخش خصوصی با میل و رغبت وافری برای سرمایه‌گذاری در این بخش ورود کند و طبق گفته مسئولان مرتبط در حال حاضر بیش از سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های صنعتی در شهرک صنعتی جوکار در دست اجرا است که برای بیش از یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

به جرات می‌توان گفت که فروسیلیس امروز در پیشانی صنعت شهرستان ملایر قرار دارد و به واسطه این سرمایه عظیم با ظرفیتی ویژه در تولید و اشتغال، مسئولان استان و شهرستان از هیچ تلاشی برای رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر اجرا و رشد و نمو این صنعت دریغ نمی‌کنند، نمونه بارز آن بازدید فرماندار ویژه ملایر از شهرک صنعتی جوکار و واحدهای فعال و در دست اجرای این شهرک است که شانه به شانه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این واحدها، در جریان روند امور این صنعت قرار گرفت.
عالیترین مقام اجرایی این شهرستان به صنعتگران و تولیدکنندگان این اطمینان خاطر را داد که هر کاری بتوانیم در راستای رفع موانع، گسترش تولید و پشتیبانی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دریغ نخواهیم کرد، چراکه این وظیفه ذاتی و رسالت تاریخی ما است.

«سلمان اسماعیلی» مشتاقانه گام به گام با صاحبان صنایع فروسیلیس قدم برمی‌دارد و ضمن افتخار به وجود صنعتگران بزرگی در عرصه تولید و اشتغال به ویژه صنعت فروسیلیس، حضور مسئولان و مدیران را در واحدهای تولیدی و صنعتی به منزله این امر می‌داند که مجموعه دولت سیزدهم و حاکمیت، حامی و پشتیبان صنعتگران در حوزه‌های مختلف است.
وی در این بازدید و نشست بررسی موانع و مشکلات واحدهای در دست اجرای شهرک صنعتی جوکار، تاکید کرد: با مشارکت صنعتگران و فعالان اقتصادی باید به یک سند تحول و نقشه راه برسیم.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه برای بومی‌سازی این صنعت از همه توانمان استفاده می‌کنیم، باز هم از حمایت مجدانه دولت سیزدهم سخن به میان آورد و گفت: دولت برنامه‌های خوبی را در حمایت از صنایع و واحدها و رفع موانع تولید پیش‌بینی کرده است.

اسماعیلی تامین برق را عمده‌ترین مشکل واحدهای در دست احداث فروسیلیس و تکمیل زنجیره این صنعت عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکل بررسی‌های لازم را با شرکت توزیع برق انجام می‌دهیم تا با مدیریت توزیع برق، مشکلی برای راه‌اندازی این واحدها به وجود نیاید.

وی موضوع مهم دیگر واحدهای فرآوری فروسیلیس را توجه به مسایل زیست محیطی و نصب سیستم غبارگیر در فرآیند تولید دانست و ادامه داد: با نصب سیستم‌های غبارگیر در فرآیند تولید و ایجاد اطمینان حداکثری، مردم منطقه جوکار نباید دغدغه‌ای در ایجاد آلودگی ناشی از فعالیت واحدهای فروسیلیس داشته باشند و انتظار است مجموعه علمی و دانشگاهی برای کاهش این آلایندگی به صاحبان این صنایع کمک کنند.

حذف واژه‌ تعطیل از واحدهای تولیدی و صنعتی ملایر

در عین حال که فرماندار ویژه ملایر تحقق این هدف بزرگ و سهم هر چه بیشتر این شهرستان در تولید و اشتغال را فاصله گرفتن مدیران از پشت میزنشینی و حضور میدانی برای بررسی و رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی می‌داند، اظهار داشت: با تکیه بر کارهای عادی و روزمره نمی‌توان تحول ایجاد کرد و باید در این حوزه حرکت جهشی و شتابان را دنبال کنیم.

بدون شک حمایت بی چون و چرای دولت سیزدهم از رونق تولید، حذف موانع و مشکلات و جبران کمبودهای صنایع و واحدهای تولیدی، نقشه راهی است که استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر برای تیم اقتصادی ترسیم کرده‌اند تا واژه‌های «تعطیلی» و «بیکاری» از فرهنگ‌‎نامه اقتصادی همدان خط بخورد.
به گفته رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی ملایر، تاکنون ۱۲۴ مگاوات برق در شهرک صنعتی جوکار برای راه‌اندازی واحدهای فروسیلیس تامین شده که ۳۷ مگاوات مربوط به شرکت آهن و سیلیس آذرخش، ۳۰ مگاوات شرکت فروسیلیس غرب پارس و ۱۷ مگاوات برای شرکت لوتوس آدلی تخصیص یافته و نیاز فعالی این شهرک برای راه‌اندازی واحدهای در دست اجرا همچون شرکت لوتوس آدلی و آسا آذرین، ۶۰ مگاوات برق است که عهده‌دار تامین این میزان برق، شرکت منطقه‌ای برق باختر است.

در حال حاضر ۲ طرح شرکت فروسیلیس غرب پارس و ۲ طرح شرکت آهن و سیلیس آذرخش در شهرک صنعتی جوکار در حال فعالیت است و چهار طرح توسعه این شرکت‌ها نیز در دست اجرا و راه‌اندازی است که در برنامه‌ افتتاح و بهره‌برداری در سال‌جاری قرار دارند.

درباره احداث نخستین واحد فرآوری فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار این نکته قابل ذکر است که این واحد در زمینی به مساحت ۶.۵ هکتار و میزان سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیارد تومان و هفت میلیون یورو در بخش ارزی با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ هزار تُن در سال ۹۲ آغاز به کار کرد، شروع راهی طلایی که شرکت «فروسیلیس غرب پارس» آغازگر آن بود و به عنوان سومین کارخانه تولیدکننده فروسیلیس کشور، چرخ تولید آن شروع به چرخیدن کرد.

در سایه همین حمایت‌ها و پیشتیبانی‌های دولت، مرد اول فروسیلیس ملایر پس از راه‌اندازی طرح توسعه این شرکت با ظرفیت ۱۲ هزار تُن در سال و در مجموع ایجاد اشتغال برای ۲۴۰ نفر در ۲ واحد، حالا در آستانه راه‌اندازی سومین واحد تولیدی خود در راستای تکمیل چرخه فرآوری سیلیس است.

صنعت فروسیلیس؛ پیشتاز در تولید و اشتغال

مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس که گام‌های بلندی را در راستای تولید و اشتغال این شهرستان برداشته و بسیار به آینده این صنعت خوش‌بین است، طرح تولید شمش منیزیم با ظرفیت تولید ۶ هزار تنی در سال و سرمایه‌گذاری ۹ میلیون دلاری و ۳۰۰ میلیارد تومانی را دستور افتتاح و راه‌اندازی دارد که برای ۱۶۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

«سید محمدباقر میرابوالفتحی»، با بیان اینکه عملیات اجرایی این واحد سال ۹۷ با حضور مسئولان ارشد کشوری آغاز و ۲ ماه آینده نیز به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: مواد اولیه این واحد، فروسیلیس، فلورین و دولومیت است که فروسیلیس از کارخانه در حال فعالیت ما، فلورین از داخل کشور و دولومیت از معدنی که در نهاوند داریم، تامین می‌شود و مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم.

بهره‌برداری از نخستین واحد تولید شمش منیزیم کشور در ملایر

وی ادامه داد: این واحد تنها واحد تولیدکننده شمش منیزیم در کشور است که بزودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تنها مشکل ما مشکل معدنی بود که طبق قول مساعد استاندار همدان، فرماندار ویژه ملایر و مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری و طرح در ستاد تسهیل استان، مصوب شد بزودی این مشکل با همکاری منابع طبیعی رفع شود.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس، برق مورد نیاز برای این واحد را چهار مگاوات عنوان و بیان کرد: این میزان برق مورد نیاز از داخل استان تامین می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ای جدید با عنوان «فرآوری فروسیلیکا» خبری خوش در صنعت فرآوری سیلیس ملایر بود که شرکت فروسیلیس غرب پارس در راستای تکمیل فرآیند این چرخه مهم اقتصادی و صنعتی در دستور کار دارد و قادر است از غبار تولیدی معلق در هوا، ۹ محصول تولید کند، اقدامی بی‌نظیر که از سوی هیچ واحد تولیدی در کشور انجام نشده است.
میرابوالفتحی در توضیح این پروژه منحصر به فرد گفت: این محصولات برای سازه‌های سنگین بتن، سازه‌های کنار ساحل دریا، پر کننده بتن و در نهایت تولید ماده آب شیشه یا سیلیکات سدیم مورد مصرف پتروشیمی‌ها و کاشی‌سازی، قابل استفاده است.

به گفته او این پروژه نخستین در کشور، که ۱۸۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده و برای ۴۰ نفر شغل جدید ایجاد خواهد کرد با نیاز ۲ مگاوات برق، تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

میرابوالفتحی همچنان حامل خبرهای خوش در صنعت فروسیلیس بود، از افتتاح ۲ پروژه جدید تا پایان امسال و در دست اجرا بودن سه پروژه مهم دیگر، آن هم بدون استفاده از تسهیلات بانکی، که نشان دهنده عزم جدی وی و همکارانش در بومی‌سازی صنعت فروسیلیس است و به گفته وی هر چه ارزش افزوده از واحدهای در حال فعالیت ایجاد می‌کنیم، برای ایجاد پروژه‌های جدید هزینه می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: واحدهای فروسیلیس شرکت غرب پارس دارای پنج سیستم غبارگیر است و هیچگونه آلودگی ندارد و تنها واحدی در سطح استان همدان است که به سیستم آنلاین غبار در دودکش کارخانه مجهز است.

در توضیح صنعت فروسیلیس به عنوان یکی از فروآلیاژها باید گفت که فروآلیاژها، آلیاژهای آهن با فلزاتی همچون سیلیسیم، منگنز، کروم و مولیبدن است که از مواد اولیه مصرفی در صنایع متالوژی و به‌ویژه تولید آهن و فولاد هستند و در میان فروآلیاژها، فروسیلیسیم بیشترین مصرف را در صنعت دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر نیز در این بازدید به پیشتازی صنعت فروسیلیس در تولید، ایجاد اشتغال و به ویژه صادرات اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر چهار واحد تولیدی همچون شمش منیزیم، لوتوس آدلی، آسا آذرین و فرآوری میکروسیلیکا در راستای تکمیل زنجیره صنعت فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار در دست اجرا است.

لوتوس آدلی با ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آستانه بهره‌برداری

«وحید فارسی» ادامه داد: فروسیلیس لوتوس آدلی، تولیدکننده فروسیلیکو منگنز است که با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید ۲۵ هزار تُن در سال و اشتغالزایی ۱۵۰ نفر احداث شده و یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: شرکت آهن و سیلیس آذرخش نیز که در حال حاضر با ۲ واحد به ظرفیت تولید سالانه ۳۲ هزار تُن و میزان اشتغال ۲۸۰ نفر در حال فعالیت است، طرح فروسیلیس آسا آذرین را با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومان با ظرفیت تولید سالانه ۱۸ هزار تُن و ایجاد اشتغال ۱۵۰ نفر را در دست اجرا دارد که به زودی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.

واحدهای فرآوری فروسیلس شهرستان ملایر که قادر به تامین نیاز صنعت فولادسازی، ریخته‌گری، ماشین‌سازی و قطعات چدنی و سایر نیازهای صنایع هستند، امروز سربلند از هرگونه تحریم، مشکلات و تنگاهای اقتصادی در حال فعالیت هستند و چرخ این صنعت به خوبی می‌چرخد.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی