سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه خانه سنندج منتقل می شود

مجری طرح سد آزاد و سامانه انتقال آب به تصفیه خانه سنندج گفت: با احداث خط لوله آب از سد آزاد، سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه شهر سنندج منتقل خواهد شد

سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه خانه سنندج منتقل می شود
1400/10/11 10:32:04

ناصر علیزاده هوشیار در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح وضعیت پروژه‌های آبرسانی و سدهای استان پرداخت و اظهار کرد: سد آزاد در ۷۵ کیلومتری جاده سنندج – مریوان بر روی رودخانه آزاد واقع‌شده است.

وی بیان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی و با طول تاج ۵۹۵ متر و ارتفاع ۱۲۵ متر از پی، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

علیزاده هوشیار خاطرنشان کرد: سامانه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم به طول ۸۸ کیلومتر و ظرفیت ۷ متر مکعب در ثانیه وظیفه دارد آب را با حجم ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال به دشت‌های شرق استان انتقال بدهد و در میانه این سامانه خط انتقال دیگری به شهر سنندج جهت آب شرب شهر در حال اجراست.

علیزاده هوشیار در رابطه با هدف‌گذاری این سامانه عنوان کرد: باتوجه به اینکه مشکلاتی برای سد قشلاق از لحاظ کیفی و کمی پیش آمده است و آب شرب سنندج به دلیل طعم و بوی که دارد دچار نارضایتی در بین مردم شده است، تصمیم گرفته شد تا سامانه خط لوله انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم تصفیه خانه سنندج در دستور کار قرار گیرد. وی اعلام کرد: افق این پروژه برای تامین آب شرب ۷۰۰ هزار نفری در سنندج است.

وی افزود: با احداث این خط لوله سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه شهر سنندج منتقل خواهد شد.

هوشیار اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون حدود ۴۰ درصد بوده و در صورت تامین اعتبار لازم، تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتقال متوسط سالانه ۷۶میلیون متر مکعب در سال برای تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان

مجری طرح ژاوه و سامانه انتقال اعلام کرد: همچنین سد مخزنی ژاوه از نوع بتن غلتکی با طول تاج ۳۰۰ متر و ارتفاع ۸۷ متر از پی و حجم مخزن ۹۴ میلیون مترمکعب در ۲۵ کیلومتری شهر سنندج اجرا شده است.

وی تصریح کرد: این طرح باهدف انتقال متوسط سالانه ۷۶میلیون متر مکعب در سال برای تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان، تامین نیاز آبی حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی اطراف مخزن سد و مسیر سامانه انتقال آب، کنترل سیلاب های رودخانه ژاوه و توسعه اقتصادی واجتماعی منطقه، احداث یک نیروگاه ۵ مگاواتی، ایجاد اشتغال موثر و مفید در بخش‌های کشاورزی، پرورش آبزیان و ایجاد جاذبه گردشگری طبیعی، تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان احداث شده است.

همسان سازی توزیع آب انتقالی با توزیع نیاز آبی در دشت قره – دهگلان از اهداف اجرای سد قوچم است

مجری طرح سد قوچم اذعان کرد: سد قوچم از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع ۴۶ متر و طول تاج ۱۷۰۰ و حجم مخزن ۶۰ میلیون متر مکعب تنظیم کننده آب انتقالی از سد آزاد در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دهگلان اجرا شده است.

علیزاده هوشیار اضافه کرد: سد قوچم در انتهای مسیر سامانه انتقال از سد آزاد با هدف همسان سازی توزیع آب انتقالی با توزیع نیاز آبی در دشت قره - دهگلان و تامین آب شرب و صنعت شهرهای قروه و دهگلان اجرا شده است.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم، سالیانه حدود ۳۲ میلیون مترمکعب آب به شهرهای قروه و دهگلان جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منتقل خواهد شد.

ظرفیت تصفیه خانه موجود فاضلاب شهر سنندج پذیرای فاضلاب تولیدی این شهر نیست

مجری طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج اضافه کرد: از آنجاییکه ظرفیت تصفیه خانه موجود فاضلاب شهر سنندج پذیرای فاضلاب تولیدی این شهر نیست و در بیشتر ساعات شبانه روز حجم زیادی از فاضلاب بدون تصفیه از کنارگذر وارد رودخانه قشلاق می‌شود و یکی از منابع آلاینده این رودخانه به حساب می‌آید شرکت توسعه منابع آب نیرو در سال ۱۳۹۶ اقدام به توسعه و ارتقای تصفیه خانه شهر سنندج کرده است.

علیزاده هوشیار بیان کرد: در بخش توسعه، ظرفیت تصفیه خانه موجود از ۴۶۵ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد و در بخش ارتقاء با جایگزینی روش A۲O به جای لجن فعال و اضافه کردن واحد شیمیایی شاهد کاهش و به حداقل رساندن فسفر و نیتروژن در پساب  خروجی خواهیم بود.

وی گفت: هر تصفیه خانه شامل بخش‌های تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، گندزدایی و بخش لجن است که در حال حاضر بخش گندزدایی و تصفیه فیزیکی بطور کامل به اتمام رسیده و در مدار بهره برداری قرارگرفته است.

وی اعلام کرد: کارهای ساختمانی بخش تصفیه بیولوژیکی، بطور کامل تمام شده و بخش عمده ای از تجهیزات این بخش خریداری و نصب شده است بخش کوچک باقیمانده تجهیزات آن آماده ارسال به کارگاه هست که بخاطر مسایل مالی متوقف شده است که با تزریق اعتبار ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان این بخش تا پایان سال ۱۴۰۰ در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.
منبع: ایسنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی