داستان تعطیلی احداث تونل دیل

چند روز پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد تجهیزات احداث تونل دیل در حال بارگیری و ارسال است و این امر باعث ابهامات زیادی در ذهن مردم شده است.

داستان تعطیلی احداث تونل دیل
1400/04/21 13:57:06

یکی از اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری گچساران با مشاهده خروج تجهیزات و ماشین آلات از کارگاه تونل دیل اقدام به گرفتن فیلم و انتشار آن در شبکه هایی اجتماعی می کند.

این خبر کوتاه اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری که به خروج منطقه خود از بن بست ارتباطی امیدوار بودند را بسیار نگران کرده است؛ آنان معتقدند که تعطیلی این طرح گذشته از بیکارشدن تعدادی کارگر در این شرایط سخت اقتصادی، به دلیل سرمایه هایی که در سال های اخیر برای احداث تونل دیل هزینه شده اتفاقی نامیمون و نیازمند تلاش و همت مسوولان است.

این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام به طول ۱۰ کیلومتر است که شامل هفت هزار و ۵۰۰ متر مسیر و ۲هزارو ۵۸۰ متر نیز تونل است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور آن را به مناقصه گذاشت و "موسسه حرا" کار اجرایی پروژه را از مهرماه سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.

غلامرضا تاجگردون نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی پیش تر گفته بود ۱۲۵ میلیارد تومان برای احداث این تونل در منطقه دیل گچساران پیش بینی شده که با احداث این تونل محور دهدشت به پاتاوه به بنادر جنوبی متصل می‌شود.

تا تابستان سال ۱۳۹۸ حدود ۶۳۰ متر از ورودی و ۶۰۰ متر هم از قسمت خروجی تونل کار شده بود،یعنی حفاری تونل حدود یک هزارو ۲۳۰ متر از دو سمت تونل اجرا شد،اما در آن زمان به دلیل بروز نشت گازهای ناشناخته به منظور رعایت نکات ایمنی طرح متوقف شد وقتی که کار پروژه تعطیل شد گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید کردند و یک سری آزمایش های فنی انجام دادند و نتیجه گرفتند که گازهای همچون متان، "H۲S" "N۲" و... در داخل تونل وجود دارد.

ساخت تونل در گردنه دیل از برنامه‌های مهم برای توسعه گچساران در سال های اخیر بوده که با هدف کاهش ۱۵ کیلومتر از طول مسیر، خروج روستاهای مسیر از بن بست ارتباطی و پیش بینی سفری ایمن کلید خورد.

توضیحات مسوولان

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با تایید خبر تعطیلی کارگاه احداث تونل دیل می گوید: از سرگیری این طرح نیازمند رفع مشکلات فنی و اختصاص اعتبار است.

پژمان نیک اقبالی اضافه می کند که پس از مطالعات تکمیلی مشاور طرح نتوانسته به صورت دقیق منشاء گاز را مشخص کند و اینکه در زمان بهره برداری آیا امکان وجود گاز به عبور و مرور بی خطر مردم  منجر می شود یا نه جواب دهد.

وی بیان کرد: برای یافتن این پرسش از مشاوران دیگری خارج از مجموعه و از شرکت ملی نفت ایران کمک گرفته شده و بعضی از مدارک به خارج از کشور ارسال شد که تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.

نیک اقبالی اظهار داشت: به غیر از این مشکلات حفاری در شرایط گازی هم بسیار خاص و نیاز به تجهیزات مخصوص دارد که این امر هزینه های ادامه کار را بیشتر کرده است.

وی عنوان کرد: در نشستی که برای تعیین تکلیف پروژه تونل دیل در وزارت خانه انجام شد پیمانکار به صراحت اعلام کرد که نمی تواند با شرایط گازی کار را ادامه دهد و مشاور هم به صراحت اعلام کرد که تعیین تکلیف نهایی این وضعیت خارج از توان آنان است.

او ابراز داشت: ادامه عملیات اجرایی این طرح به مشاور تکمیلی و تخصصی نیاز دارد که مقرر شده پیمانکار به صورت کتبی وضعیت پروژه و چگونگی ادامه و عدم ادامه را اعلام و مشاور هم نظر خود را اعلام و توسط وزارتخانه تصمیم گیری و به استان اعلام کند.

نیک اقبالی در ادامه با بیان اینکه با توجه به اینکه کار تکمیلی مطالعاتی در شرایط جدید نیاز به انتخاب مشاور خاص با تخصص شرایط بوجود آمده دارد مکاتبه ای با سازمان مدیریت استان انجام شده که در این خصوص باید برآورد کارشناسی جدید صورت گیرد. ‌

وی میزان اعتبار امسال طرح تونل دیل را بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی علاوه بر تونل دیل باید پیمانکار ابریگون و ۳ پیمانکار محور بابکلان هم از این اعتبار تزریق شود.

خدمات دولت در حوزه راه وشهرسازی

رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران با اشاره به اینکه بیش از یکهزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در حوزه زیرساخت های جاده ای این شهرستان در مدت هشت سال گذشته هزینه شده است.

سعید گندمکار افزود: این میزان اعتبار برای اجرای ۱۷ طرح در حوزه توسعه زیر ساخت های جاده ای این شهرستان هزینه شد.

وی بیان کرد: طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان، بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان، ساخت راه چهاربیشه، امامزاده جعفر- باباکلان، چرام و آبریگون، بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان، بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – بی بی حکیمه و گناوه، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه گناوه قطعه سوم، ساخت کنار گذر دوگنبدان و بهسازی راه روستایی سراب ننیز، پاکوه، پشه کان، آب توت، انجیر سیاه، آب گندی بی بی کریمه دیل از مهمترین طرح های در دست اجرا در حوزه زیرساخت های جاده ای در این شهرستان است.

گندمکار افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها ۲۰ تا ۹۹ درصد است.

وی گفت: بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان بطول ۶.۲ کیلومتر با اعتباری بیش از ۳۲۸ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال در دست اجراست که این طرح در سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون یک میلیون و ۸۵۳ هزارو ۳۰۰ کیلومتر خاکبرداری، ۱۳۶ هزارو ۵۳۷ کیلومتر خاکریزی، ۲ هزارو ۸۹۲ متر مکعب بتن ریزی و ۹ جاده انحرافی انجام شده است.

وی گفت: بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – بی بی حکیمه  و گناوه بطول ۱۲ کیلومتر، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه گناوه قطعه سوم بطول ۱۲ کیلومتر، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه و گناوه قطعه چهارم به طول ۵.۶ کیلومتر در دست اجراست.

گندمکار ابراز کرد: بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان بطول ۴.۵ (چهار و پنج دهم کیلومتر) با پیشرفت ۶۵ درصد وطرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان به طول ۹ و هفت دهم کیلومتر هم اکنون در دست اجراست.

گندمکار ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح یک میلیون و ۳۵۸ هزارو ۷۲۰ متر مکعب خاکبرداری، ۱۹۸ هزارو ۵۰۸ کیلومتر خاکریزی، هفت هزارو ۱۸۵ متر مکعب بتن ریزی، یک کیلومتر قیرپاشی انجام شده است.

وی ساخت کنار گذر دوگنبدان بطول ۶.۵ کیلومتر با پیشرفت ۸۴ درصد، راه روستایی نیمدور- اسپر و موک با پیشرفت ۷۳ درصد، بهسازی راه روستایی سراب ننیز، پاکوه، پشه کان، آب توت، انجیر سیاه، آب گندی بی بی کریمه دیل بطول ۱۳ کیلومتر از دیگر طرح های در دست اجرا در این شهرستان در زمینه زیرساخت های جاده ای اعلام کرد.

وی تصریح کرد: مجتمع پردیس هنری شهر دوگنبدان در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع و با زیربنای ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال ساخت است و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهرستان گچساران ۱۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۰ کیلومتر راه فرعی درجه یک، ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷ کیلومتر بزرگراه دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی