استفاده از بتن‌ نانویی ایرانی در زیرساخت‌های راه‌آهن کشور

یک شرکت فناور ایرانی، بتن نانویی با قابلیت مقاومت در برابر فشار، خم شدگی و کشش برای استفاده در زیرساخت‌های راه‌آهن داخل کشور تولید کرد، بتن‌هایی که تا پیش از این از خارج وارد می‌شد.

استفاده از بتن‌ نانویی ایرانی در زیرساخت‌های راه‌آهن کشور
1400/04/21 11:52:23

به گزارش روز دوشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در این بتن ها از نانوذرات سیلیس برای مقاوم‌سازی بتن استفاده شده است که این فرمولاسیون نانویی موجب افزایش مقاومت در برابر فشار، خمش و کشش می‌شود.

محوطه بندرگاهی در جنوب کشور و ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد از جمله طرح هایی هستند که در آن از این بتن‌های نانویی استفاده شده است.

شهریار ظهوری قائم مقام این شرکت فناور گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این قطعات بتنی را از خارج وارد می‌کرد، ما در این شرکت اقدام به تولید این قطعات کردیم، در جلسه‌ای متوجه شدیم که بتن‌هایی که در راه‌آهن داخل کشور استفاده می‌شود، از خارج وارد شده و دارای مقاومت بالایی هستند و تنها به‌دلیل این ویژگی، این بتن‌ها از خارج وارد می‌شوند. بنابراین خیلی سریع وارد عمل شدیم و بتن‌های مورد نظر را برای راه‌آهن تولید کردیم.

وی با بیان این که دانش فنی بومی و داخلی به کار گرفته شده تا محصولی با فناوری بالا و کیفیت قابل توجه به بازار عرضه شود، یادآور شد: این بتن‌ها وزن مخصوص کم داشته، جذب آب ندارند، در عین حال که به کاهش بار روی سازه کمک می‌کند، دوست‌دار محیط زیست نیز هستند.

این فعال در عرصه نانو ادامه داد: کفپوش‌های ترافیکی، کفپوش های ویژه بنادر و فرودگاه‌ها وکف‌پوش‌هایی که در خیابان به کار می‌روند از محصولاتی هستند که در این شرکت تولید می شود.

ظهوری تصریح کرد: کف پوش های خیابانی از نظر مقاومت در برابر فشار تفاوت بارزی با کف‌پوش‌های فرودگاهی و بندرگاهی دارند؛ چرا که در کف‌پوش‌های خیابان فشار وارده کمتر از کف‌پوش‌های بندرگاهی و فرودگاهی است. در بنادر و فرودگاه‌ها به‌دلیل استفاده از خودروهای بارکش و جرثقیل‌ها، میزان فشار بر هر سانتی‌متر مربع بسیار بیشتر از کوچه‌ها و خیابان‌های شهری است. از این رو الزامات استاندارد برای این کف‌پوش‌ها متفاوت با کف‌پوش‌های دیگر است.

وی همچنین گفت: این شرکت که تولیدکننده‌ محصولات بتنی است، از سال ۵۹ فعالیت خود را با تولید موزاییک ویبره‌ای آغاز کرده و تاکنون با تولید شش محصول دارای استاندارد ملی به کار خود ادامه داده‌ است، این شرکت برای افزایش کیفیت محصولات خود طی سال‌های گذشته اقدام به اخذ استانداردها و تأییدیه‌های مختلفی از سازمان‌های ذی‌ربط کرده‌ است.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی