پیشرفت ۸۰ درصدی فاز ۲ پالایشگاه آبادان

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان گفت: پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان اکنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد و متناسب با این پیشرفت ۸۰ درصد اعتبارات نیز جذب شده است.

پیشرفت ۸۰ درصدی فاز ۲ پالایشگاه آبادان
1400/04/05 09:54:22

«مهدی آرامی» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه بعد از جنگ، ایران در زمینه ساخت صنایع پالایشگاهی وارد شد و مرحله بهره برداری را پشت سر گذاشت، افزود: پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان اکنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه‌داد: اکنون بخش مهندسی پالایشگاه آبادان ۸۹.۵ درصد، تامین تجهیزات ۹۰ درصد و ساخت ۶۰ درصد پیشرفت را ثبت کرده است.

به گفته آرامی، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای بخش نخست فاز ۲ پالایشگاه آبادان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بوده و ۸۰ درصد اعتبارات آن جذب شده است.

وی اضافه‌کرد: این پروژه از معدود پروژه‌هایی است که با برنامه زمانی جلو می‌رود و سال آینده در همین زمان پروژه برای بهره برداری تحویل پالایشگاه آبادان می‌شود.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بیان‌داشت: ساخت این تجهیزات بدون مدیریت به نتیجه نمی‌رسید.

به گفته آرامی، با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی مانند او. دی. سی. سی، کشور به این قدرت رسیده که پروژه پالایشگاهی را اجرا کند.

وی ادامه‌داد: حجم فعالیت‌های بزرگ این پروژه ۱۵۳ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، نصب ۲۱ هزار و ۴۰۹ تن ماشین‌آلات، نصب ۱۹ هزار و ۳۷۷ تن ساختارهای فلزی، ۱.۲ میلیون اینچ لوله‌گذاری سطح زمین و  ۱۶۷ هزار اینچ لوله‌گذاری زیر زمین است، همچنین حدود ۵۰۰ هزار مایل کابل‌کشی انجام شده که در مجموع پیشرفت ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این مسوول با بیان اینکه اغلب تجهیزات با لایسنس تهیه شده، گفت: با این حال سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه ۴۰ درصد برآورد می شود، همچنین ۱۰۰ درصد پیمانکاران ساخت، ایرانی هستند و ۵۰ درصد از بخش مهندسی نیز توسط ایرانی‌ها انجام شده است.

وی گفت: یکی از تعهدات استفاده از نیروی بومی بود که از پنج‌هزار نیروی شاغل در فاز ۲ پالایشگاه آبادان، ۸۰ درصد نیروها بومی هستند، همچنین توسعه نیروهای بومی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شده است.

آرامی، ظرفیت این طرح را ۳۶۰ هزار بشکه عنوان کرد که ۲۱۰ هزار بشکه آن جایگزین ظرفیت بخش‌های قدیمی پالایشگاه خواهد شد.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، یکی از اهداف اجرای این طرح را بحث زیست محیطی برشمرد و گفت: مقدار مازوت تولید شده در فاز ۲، نزدیک به ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: پروژه آبادان کار اقتصادی بوده و محصولات گران‌تر تولید می‌شود.

آرامی ادامه‌داد: تولید ال. پی. جی هشت درصد کمتر می شود، این در حالی است که تولید بنزین معمولی ۱۶ درصد افزایش می‌یابد.

وی اضافه‌کرد: همچنین نفت سفید ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت و تولید گازوییل هفت درصد کمتر خواهد بود، البته کیفیت گازوییل تولیدی یورو پنج می‌شود و تولید نفت سنگین ۵۸ درصد کاهش را تجربه خواهد کرد.

این مسوول تاکید کرد: با توجه به افزایش کیفیت محصولات تولیدی، تولید سولفور ۵۴۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.
منبع: ایرنا


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی