مزایای استفاده از بتن

مزایای استفاده از بتن که سبب شده یکی از پرکاربردترین مصالح ساخت و ساز به شمار رود

مزایای استفاده از بتن
1400/02/18 11:01:00

بین تمامی مصالح ساخت ‌و ساز مصرفی در جهان، بتن به دلیل ویژگی‌‌‌‌های منحصر به ‌فرد استفاده‌‌‌‌ گسترده‌‌‌‌تری دارد. مزایایی استفاده از بتن به دلایل مختلفی است، البته برای استفاده از بتن باید در نظر گرفت که برای چه منطقه و چه کاری استفاده می شود. در ادامه به مزایایی استفاده از بتن مروری خواهیم داشت.

مقرون  ‌به ‌صرفه بودن بتن
ترکیبات اصلی بتن عبارتند از سیمان، آب و سنگ‌دانه، که در مقام مقایسه یا سایر مصالح مهندسی سیمانی در ساخت‌ و ساز به صرفه تر است، هزینه تولید بتن سیمانی در سطح جهانی و در مقایسه با فولاد، پلیمرها و سایر مصالح ساختمانی، در دسترس تر و ارزان تر  است.

عمل آمدن در دما
بتن در دمای محیط تهیه ‌شده، به عمل می‌‌‌‌آید و به حداکثر مقاومت می‌‌‌‌رسد. این امر به دلیل آن است که سیمان یک ماده‌‌‌‌ غیرارگانیک است که پیوند آن در دمای پایین اتفاق می‌‌‌‌افتد؛  از همین رو بتن می‌‌‌‌تواند در دمای محیط استفاده شود و در صورت لزوم با افزودنی‌‌‌‌های مورد نظر بهبود یابد.

قابلیت قالب‌گیری و شکل‌‌‌‌دهی
بتن تازه می‌‌‌‌تواند در حالت مایع خود، جریان داشته باشد؛ بنابراین می‌‌‌‌توان آن را در محل، در قالب‌‌‌‌های مختلف ریخت یا با تنظیمات خاصی قالب‌بندی کرد تا  به شکل و سایز مورد نظر دربیاید. بتن می‌‌‌‌تواند با تغییرات در مواد تشکیل‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌ آن، به شکل‌‌‌‌های پیچیده نیز تهیه شود.

تولید با بهره‌‌‌‌وری انرژی
میزان انرژی مورد نیاز برای تهیه بتن در مقایسه با فولاد کمتر است. تولید فولاد ساختمانی به kWh⁄ton 8000 انرژی یا بیشتر نیاز دارد که در حقیقت 3 تا 10 برابر بیشتر از بتن است.

خاصیت ضدآب بودن
اگرچه مواد شیمیایی موجود در آب می‌‌‌‌تواند موجب خوردگی در بتن و بتن مسلح شود، در مقایسه با چوب و فولاد، بتن می‌‌‌‌‌تواند مدت زیادی را در معرض آب باشد بدون آنکه دچار زوال جدی شود، به دلیل همین ویژگی، برای ساخت ‌و ساز زیر آب یا برای مواردی که ممکن است سازه در معرض آب قرار گیرد، ایده‌‌‌‌آل است. این مورد نیز از جمله مزایایی استفاده از بتن محسوب می شود.

مقاومت در برابر دمای بالا
بتن دماهای بالا را بهتر از چوب و فولاد تحمل می‌‌‌‌کند. کلسیم سیلیکات هیدرات که عامل اصلی چسبندگی در بتن است، می‌‌‌‌‌تواند تا دمای 910 درجه سانتیگراد را تحمل کند. بتن عایق خوبی برای گرماست و می‌‌‌‌تواند مقدار قابل‌توجهی از گرمای محیط‌زیست را در خود نگه دارد. در موقع آتش‌‌‌‌سوزی، بتن بین 2 تا 6 ساعت مقاومت خود را حفظ می‌‌‌‌کند که زمان مناسبی برای اجرای عملیات نجات تأمین است. از بتن برای ضدآتش کردن فولاد، در دماهای بالا و پوشش‌‌‌‌های ضدانفجار استفاده می شود.

قابلیت استفاده در بتن مسلح
بتن دارای ضریب انبساط حرارتی قابل ‌مقایسه با فولاد است. علاوه بر اینکه بتن به مقاومت فشاری اعضای بتن مسلح و سازه‌‌‌‌ها کمک می‌‌‌‌کند، در محیط‌‌‌‌های خورنده دارای CH و آلکالی‌ها، به‌عنوان محافظی برای فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. این مورد نیز از جمله مزایایی استفاده از بتن به شمار می رود.

نیاز به نگهداری بسیار کم
سازه‌‌‌‌ های بتنی نیازی به تمدید پوشش یا نقاشی برای مقاومت در برابر هوازدگی ندارند، در حالی ‌که در مورد سازه‌‌‌‌‌ های فولادی یا چوبی این امر اجتناب‌ناپذیر است. روکش‌‌‌‌ها به‌صورت منظم جایگزین و دوباره ساخته می‌‌‌‌شوند که این امر هزینه نگهداری بتن را بسیار کمتر از فولاد یا چوب می‌‌‌‌کند. این نیز یکی از مزایایی استفاده از بتن است.

روش‌‌‌‌های اجرای متنوع
یکی از مزایایی استفاده از بتن، قابلیت پیاده‌‌‌‌سازی و استفاده از آن با روش‌‌‌‌های مختلف است. بتن می‌‌‌‌تواند با دست اضافه، ریخته، پمپ و اسپری شود، به‌ صورت گروت اجرا شود و حتی توسط‌‌‌‌ روش‌‌‌‌های پیشرفته‌ شاتکریت در تونل‌‌‌‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

توانایی استفاده به منظور بازیافت زباله
بسیاری از زباله‌‌‌‌های صنعتی می‌‌‌‌توانند برای استفاده به ‌عنوان جایگزین سیمان و سنگ‌دانه، مورد بازیافت قرار گیرند. خاکستر، گدازه، زباله‌‌‌‌ شیشه و حتی تایرهای خودرو می‌‌‌‌توانند در تهیه بتن استفاده شوند؛ از همین رو تولید بتن می‌تواند به ‌صورت چشمگیری آثار زیست‌محیطی زباله‌‌‌‌های صنعتی را تقلیل دهد. استفاده از این زباله‌‌‌‌ها، علاوه بر اینکه مشخصات بتن را بهبود می‌‌‌‌بخشد، گاهی مشخصات آن را نیز بهبود بخشیده و کیفیت سازه را به خطر نمی اندازد.


  • شرکت آپتوس ایران

    شرکت آپتوس ایران

    شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی

  • دنیای بتن پارسیان

    دنیای بتن پارسیان

    تولید مواد شیمیایی ساختمان، افزودنی های شیمیائی بتن، اجرا و ارائه خدمات مشاوره

  • رزین سازان فارس

    رزین سازان فارس

    اولین و بزرگترین تولید کننده اصلی فوق روان کننده بتن به صورت مایع و پودر در ایران

  • دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    دوروچم خاورمیانه - (Durocem Middle East)

    تهیه، تامین، واردات و تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی